kh.91.2.31zx.jpg

نمایندگانی از دولت‎ها و سازمان‎های مردم نهاد از پنج کشور از کاتماندو پایتخت نپال بازدید کردند تا با تجربه این کشور در ترویج صلح در مدرسه‎ها آشنا شوند.

تجربه‎ای که با اجرای پروژه‎‎ی “مدرسه‎ها، قلمرو صلح هستند!” یا (SZOP) به دست آمده است. این گردهمایی سه روزه، با همکاری دولت‎های نپال و نروژ، سازمان نجات کودکان یا Save the Children و یونیسف برگزار شده است.

کشورهایی که برای آشنا شدن با تجربه نپال به این کشور سفر کرده‎اند، هریک به نوعی درگیر جنگ هستند. چه جنگ در درون مرزهای خود و چه چنگ در بیرون از مرزها. در هر یک از کشورهای ساحل عاج، هند، لیبریا و سودان جنوبی که در این تجربه سهیم شدند، صدها هزار کودک به خاطر بی ثباتی‎های ناشی از جنگ ناچار شده‎اند مدرسه را ترک کنند.

بسیاری نیز هرگز پایشان به مدرسه باز نشده است. میزان خشونت در این کشورها با یکدیگر تفاوت دارد اما تاثیر آن بر زندگی، رشد و آموزش کودکان همه جهان را در بر می‎گیرد. نپال بر اساس این طرح، کوشش بسیاری کرده تا مدرسه‎ها و کودکان در هر شرایطی در صلح و امنیت باشند و بچه‎ها بتوانند به مدرسه بروند.

تلاش برای عادی کردن زندگی روزمره کودکان آسیب دیده از جنگ از تجربه‎های دیگری بود که در این گردهمایی مطرح شد. نکته مهمی که در طرح “مدرسه‎ها قلمرو صلح هستند!، به آن توجه می‎شود، تاثیر وضعیت خانواده بر کودکان در مدرسه است. اگر در خانواده بی ثباتی و ناامنی وجود داشته باشد مدرسه هم نخواهد توانست به درستی عمل کند.

روزنامه نگاران و دست اندرکاران رسانه‎های گروهی نیز در نشستی که با شرکت کنندگان در این گردهمایی داشتند، تجربه‎های خود برای پیگیری رعایت حقوق شهروندان در نپال را با آن‎ها در میان گذاشتند. بر اساس آماد یونیسف، اکنون ۶۷ میلیون کودک محروم از تحصیل در دنیا وجود دارند که بیش از ۴۰ درصد آن‎ها در کشورهای درگیر جنگ زندگی می‎کنند.

(Visited 60 times, 1 visits today)