برندگان نودوششمین دوره از جوایز پولیتزر اعلام شد و در میان برندگان این دوره، نام مسعود حسینی، عکاس افغان خبرگزاری فرانسه نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، با اعلام برندگان جوایز پولیتزر در شامگاه دوشنبه، ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل)؛ مسعود حسینی به‌خاطر عکسی که از کودکی افغانی پس از یک بمب‌گذاری انتحاری در مراسم عاشورای سال گذشته کابل گرفته بود، برنده جایزه پولیتزر عکاسی خبر شد.

این عکس دختربچه‌ای را نشان می‌دهد با لباس سبز رنگ که کنار جنازه نزدیکان خود ایستاده ‌است و جیغ می‌کشد. در این دوره از جایزه پولیتزر، نشریه فیلادلفیا اینکوایرر، مدال خدمات عمومی را از آن خود کرد و جایزه گزارشگری ملی نیز نصیب سایت خبری هافینگتون ‌پست گردید که هفت سال پیش تأسیس شد.

massoud-hosseiny1.jpg

روزنامه پولیتیکو نیز به‌مانند سایت خبری هافینگتون ‌پست از جمله رسانه‌هایی بود که برای نخستین بار جایزه پولیتزر را دریافت کرد. این جایزه به‌خاطر کاریکاتوری از مت ووئرکر به این روزنامه تعلق گرفت. نیویورک ‌تایمز در این میان تنها روزنامه‌ای به شمار می‌آید که امسال چندین جایزه پولیتزر را در رشته‌های مختلف دریافت کرد.

از جمله این جوایز می‌توان به دو جایزه در رشته‌های گزارشگری بین‌المللی و گزارشگری تفصیلی اشاره کرد. مسعود حسینی، عکاس افغانی با این عکس برنده جایزه پولیتزر شد با احتساب جوایز امسال، مجموع جوایز پولیتزری که تا به امروز نصیب این روزنامه شده است، به ۱۰۸ جایزه رسید. جایزه گزارشگری بین‌المللی به‌خاطر گزارشی درباره گسترش اسلام‌گرایی افراطی در آفریقا به جفری جتلمن، گزارشگر روزنامه نیویورک ‌تایمز رسید و دیوید کوشینیوسکی، دیگر خبرنگار این روزنامه نیز به‌خاطر گزارش تفصیلی‌اش درباره راه‌های فرار از مالیات، جایزه‌ای را از آن خود کرد. همچنین جایزه تفسیر خبر نیز به شیکاگوتریبون رسید.

از جوایز امسال، هیچ جایزه‌ای نصیب سرمقاله‌های سردبیران نشریات نشد و از آن شگفت‌انگیزتر اینکه رشته ادبیات داستانی نیز هیچ برنده‌ای در این دوره نداشت. این نخستین بار در ۳۵ سال گذشته به شمار می‌آید که هیأت داوران جوایز پولیتزر برنده‌ای را در این رشته انتخاب نکرده است. سارا گنیم، خبرنگار ۲۴ ساله روزنامه محلی پتریوت‌ نیوز نیز به‌خاطر گزارشی که درباره یک رسوایی جنسی در یکی از کالج‌های آمریکا نوشته بود، جایزه پولیتزر رشته گزارشگری محلی را نصیب این روزنامه کرد.

روزنامه پتریوت ‌نیوز در ایالت پنسیلوانیای آمریکا منتشر می‌شود. منینگ مارابل، استاد دانشگاه کلمبیای نیویورک از دیگر برندگان جوایز پولیتزر امسال بود که به‌خاطر نوشتن زندگی‌نامه ملکوم ایکس، جایزه رشته تاریخ را از آن خود کرد. و در نهایت اینکه، خبرگزاری آسوشیتدپرس هم توانست جایزه گزارش تحقیقاتی را به‌طور مشترک با نشریه سیتل‌ تایمز برنده شود.

موضوعی که خبرنگاران آسوشیتدپرس در گزارش خود به آن پرداخته بودند، جاسوسی پلیس نیویورک از گروه‌های مسلمان در این شهر بود.

(Visited 71 times, 1 visits today)