طبق اعلام آژانس‌های سازمان ملل در هفته‌ی گذشته، هشتاد درصد از کودکان پناهنده‌ی افغان در پاکستان، از حق اساسی تحصیل محروم هستند.

به گزارش الفبا از  اکسپرس تریبون، نمایندگان کمیسیون عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و سازمان امور فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) پنجشنبه‌ی گذشته طی کنفرانسی در اسلام آباد، این آمار تکان دهنده درباره‌ی وضعیت تحصیلی کودکان پناهنده‌ی افغان در پاکستان را ارائه کردند.

هدف از این کنفرانس افزایش آگاهی و برجسته کردن مسائل مربوط به حق تحصیل کودکان پناهنده‌ی افغان بود. به گفته‌ی نیل رایت، مدیر UNCHR در این کشور کیفیت آموزش، شامل کیفیت امکانات و آموزگاران در بین پناهندگان به‌طور واضح نشان دهنده‌ی آن است که راه زیادی تا بهبود وضعیت این کودکان باید پیموده شود.

در حال حاضر ۱٫۷۴ میلیون پناهنده‌ی افغان در پاکستان زندگی می‌کنند. این در حالی‌است که ۳٫۷ میلیون تن نیز در ده سال گذشته به افغانستان بازگشته‌اند. رایت می‌گوید: “تنها ۵۵۰۰۰ (۵ درصد) نفر از این ۱٫۷۴ میلیون نفر دوره‌ی تحصیل ابتدایی را به پایان رسانده‌اند و این رقم معادل ۲۰ درصد از کودکان پناهنده‌ی افغان در سن مدرسه ابتدایی است.” او همچنین می‌افزاید که تعداد بسیاری از این کودکان در پاکستان متولد شده‌اند و احساس و تمایل بیشتری نسبت به این کشور دارند. رایت یادآور می‌شود: “نباید با این مشکل سطحی برخورد کنیم، باید عملگرا باشیم. این یک مسئله بسیار حساس است و حل این معضل بدون توجه کافی و مبارزه عملی برای دستیابی همگان به آموزش و تحصیل میسر نخواهد بود. به‌ویژه لازم است که مسائل مربوط به گروه‌های به حاشیه رانده شده نظیر پناهندگان در سیاست‌های اصلاحی مدنظر قرار گیرد.”

دکتر گوونگ جو کیم، مدیر یونسکو در بانکوک نیز ضمن تاکید بر جنبه‌های مختلف پروژه‌های تحصیل برای همگان، به این مسئله اشاره کرد که یکی از دلایل برآورده نشدن اهداف این پروژه‌ها چالش‌هایی است که گروه‌های به حاشیه رانده شده از جمله پناهندگان با آنها روبرو هستند: ” این یک مسئله فردی نیست و به کل جامعه مربوط می‌شود. به باور من تحصیل گونه‌ای از بیمه شخصی و اجتماعی است؛ به این معنا که اگر بدون توجه به پیشینه کودکان و نوجوانان آنها را آموزش دهیم، در آینده هزینه‌های کمتری برای امنیت اجتماعی آنها مورد نیاز خواهد بود.”

(Visited 88 times, 1 visits today)