انتظار می رود که سازمان بهداشت جهانی در این هفته بیماری فلج اطفال را یک اضطرار جهانی اعلام کند تا تلاش‎ها برای ریشه کن کردن این بیماری به سرعت ادامه یابد.

علی رغم آنکه در از بین بردن این بیماری در سال جاری پیشرفت هایی وجود داشته اما مقامات بهداشت جهانی می‎گویند که تنها نیمی از بودجه مورد نیاز برای از بین بردن بیماری در سه اردوگاه باقی مانده آن را در اختیار دارند: پاکستان، افغانستان و نیجریه. به گزارش تلگراف، سونا باری سخنگوی برنامه ریشه کنی فلج اطفال در سازمان بهداشت جهانی می‎گوید که دنیا با یک وضعیت “حالا یا هرگز” روبرو است. عدم موفقیت در ریشه کنی این بیماری بدان معناست که دستاوردهای اخیر تاثیر معکوسی خواهد داشت و ۲۰۰ هزار کودک در دهه آتی به این بیماری مبتلا خواهند شد.

او تاکید می کند: “ما واقعا در یک نقطه حساس بین موفقیت و شکست قرار داریم.” اولین واکسن بیماری فلج اطفال در دهه ۱۹۵۰ عرضه شد و نسخه دوم آن که بصورت خوراکی است توانسته امکان ابتلا به این بیماری را تا بیش از ۹۹ درصد کاهش دهد. با این حال تلاش‎ها برای ریشه کن کردن کامل این بیماری در سال‎های اخیر کند شده است. انتظار می‎رود که سازمان بهداشت جهانی با اعلام شرایط اضطراری، بتواند بودجه بیشتری جذب کند و احتمالا به کشورهای عاری از فلج اطفال این اجازه را بدهد تا مسافرانی که از کشورهای آلوده می‎آیند را در بدو ورود در فرودگاه‎ها واکسینه کنند.

هر کدام از این سه کشور مشکلات خاص خود را دارند. در نیجریه پراکندگی سیستم درمانی و بهداشتی ارائه واکسن‎ها را به سختی امکان پذیر می کند، در افغانستان و پاکستان نیز وجود جنگ و تنش دسترسی مددکاران بهداشتی به کودکان را دشوار کرده است. در پاکستان، تندروها بارها اعلام کرده‎اند که این برنامه‎ها بخشی از طرح آمریکا برای نابارور کردن مسلمانان است. همچنین، پس از آنکه ایالات متحده از یک کمپین هپاتیت جعلی برای جمع آوری شواهدی مبنی بر حضور اسامه بن لادن در این کشور استفاده کرد، بطور کلی سوء ظن ها درباره برنامه های واکسیناسیون شدت گرفته است. اما مددکاران بهداشتی توانسته اند از ترفندها و راه حل‎های جدید کمک بگیرند- برخی رهبران مذهبی در فتاوایی از والدین خواسته اند تا از شایعات مبنی بر غیراسلامی بودن واکسیناسیون‎ها را نادیده بگیرند.

حتی یکی از تندروترین رهبران مذهبی پاکستان بنام سمیع الحق در این پروژه همکار شده است. او به دلیل نقشی که در آموزش شاگردانی که در دهه ۹۰ میلادی افغانستان را اشغال کردند به عنوان پدر طالبان شناخته می‎شود. سمیع الحق اخیرا یک مرکز واکسیناسیون در مدرسه خود در نزدیکی شمال غربی شهر پیشوار دایر کرده و در حالی‎که به نوه خود قطره خوراکی داده است، اعلام کرده: “دادن قطره فلج اطفال به کودکان کاری بسیار اسلامی است.” با این حال، بزرگترین چالش دستیابی به ده ها هزار کودک مناطق قبیله‎ای نزدیک مرز افغانستان است که در آنجا نیروهای دولتی با شبه نظامیان می جنگند. دولت و تیم‎های سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای را برای واکسینه کردن این کودکان در زمانی که خانواده‎ها از این مناطق فرار می‎کنند تنظیم کرده‎اند.

اما به گفته دکتر نیما عبید، رئیس برنامه فلج اطفال سازمان بهداشت جهانی در این کشور، همچنان ۵۰ هزار کودک در مناظق جنگ زده واکسینه نمی شوند: ” ما داریم درباره ریشه کنی حرف می زنیم و نه کنترل بیماری؛ بنابراین ضرورت دارد که به این کودکان دسترسی پیدا کنیم.”

b_550_300_16777215_00___images_stories_news_la-oe-ban-ki-moon-polio-20120521-001.jpg

(Visited 60 times, 1 visits today)