الفبا: لوگوی امروز گوگل به مناسبت تولد ادوارد لیر، هنرمند و تصویرگر و شاعر طنزپرداز مجموعه “چرندیات” که ۲۰۰ سال پیش در این روز به دنیا آمد طراحی شده است.

علیرغم آنکه مجموعه طنز “چرندیات” او حاوی اشعار زیادی است، می‎توان گفت که “جغد و پیشی گربه” مشهورترین کار اوست. لیر که در یک خانواده طبقه متوسط در روستای هالوی متولد شده بود، تحصیلات خود را عمدتا در خانه گذراند و در همان سنین کودکی از آسم و برونشیت و همچنین افسردگی و صرع رنج می‎برد. او پس از جدا شدن از خانواده در سال ۱۸۲۷، در سنین نوجوانی سعی کرد که با ساختن صفحه‎های رنگی و چاپ و نقاشی روی بادبزن و گاهی هم کشیدن نقاشی بیماری‎ها برای پزشکان و بیمارستان برای خود درآمدی کسب کند.

لیر در سال ۱۸۳۰ کار برای انجمن جانورشناسی را آغاز کرد. کار او تولید مجموعه نقاشی طوطی‎ها بود که پس از آن کار تولید حکاکی‎های چاپ رنگی دست ساز را آغاز کرد. گرچه این سری هیچگاه کامل نشد اما بسیار مورد تحسین واقع شد و سرانجام لیر پیش از آنکه برای یک سفر سه ساله به ایتالیا برود از سوی “ارل دربی” استخدام شد.

او دو جلد کتاب تصویرگری را منتشر کرد. کتاب مصور “سیاحان” در ایتالیا، اولین این کتاب‎ها بود که درس‎های نقاشی برای ملکه ویکتوریا نیز در آن ثبت شده که گفته می‎شود این کتاب او را بشدت تحت تاثیر خود قرار داده بود. لیر سپس به مدیترانه بازگشت و به یونان و مصر و همچنین هند و سیلان نیز سفر کرد و در این سفرها نقاشی‎های بسیاری کشید.

او در سال ۱۸۴۶ کتاب شعر طنز ” چرندیات” را منتشر کرد. مشهورترین قطعه شعر این مجموعه “جغد و پیشی گربه” است که برای خانواده ارل دربی در سال ۱۸۶۷ نوشته است.

ادوارد لیر در ژانویه ۱۸۸۸ درگذشت، و چندی بعد در همان سال نسخه جدید از کار او “داستان‎ها و ترانه‎های چرند و پرند” منتشر شد. گرچه کتاب‎های طنز او در زمان حیاتش بسیار محبوب بود و در سال ۱۹۱۲ نیز “اوبزرور” مرور کوچکی از آثار او را به نمایش گذاشت اما در سال ۱۹۸۵ بود که آکادمی رویال یک نمایشگاه اختصاصی از آثار هنری لیر برگزار کرد و در نهایت موقعیت او به عنوان یک هنرمند قدر دانسته شد.

لیر توانست یکصد سال پس از مرگش جایگاه به‎حق خود را در زمینه شعر به‎دست بیاورد. گرچه او دستاوردهای زیادی داشت، اما نسل‎هایی از کودکان گذشته و آینده او را بیشتر به خاطر نوشته‎های دوست داشتنی “چرندیات” به خاطر خواهند آورد.

Edward Lear Google doodle

 

(Visited 239 times, 1 visits today)