شرکت‌های دخانیات به دلیل استفاده از بسته‌بندی‌هایی که کودکان و نوجوانان را به خود جلب می‌کند مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

موسسه خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا فیلمی را منتشر کرده که که گفته های کودکان شش تا یازده ساله را درباره جذابیت بسته بندی های سیگار نشان می دهد. در این فیلم یکی از کودکان می گوید: ” باعث می شود احساس کنی در سرزمین عجایب و شادی هستی”.

این موسسه اخیرا گزارشی منتشر کرده که با مرور اسناد پنجاه سال گذشته صنعت دخانیات نشان می دهد که چگونه سایز، رنگ و طرح بسته بندی این محصولات برای جذب سیگاری های جدید، بویژه نوجوانان تغییر کرده است. این گزارش ادعا می کند ادعا می کند که شرکت های دخانیات با انتخاب نوجوانان و زنان به عنوان گروه های هدف بسته بندی های خود را طراحی می کنند.

این گزارش بر روی هشت گروه سنی از پانزده تا پنجاه ساله متمرکز شده و وجود تفاوت های آشکاری را بین دختران و پسران در انتخاب بسته بندی های مورد علاقه شان نشان می دهد. انتخاب اغلب دختران پاکت سیگارهای “سیلک کات” و سیگارهای باریک “وویج” است که “مشابه عطر، لوازم آرایش و شکلات حسی از لذت و زنانگی” را ایجاد می کنند. در حالیکه پسران بیشتر پاکت های اسلایدی سیگارهای “مالبرو”، “برایت لیف”، “لامبرت اند باتلر” را انتخاب می کنند که احساس “بلوغ، محبوبیت و اعتماد بنفس” را ایجاد می کند.

موسسه سرطان بریتانیا در واکنش به این نتایج کمپین “پاسخ ساده است” را راه اندازی کرده و از مردم خواسته با پیوستن به آن خواهان حذف هر گونه برند و طراحی خاص بر روی بسته بندی دخانیات شوند.

جین کینگ مدیر این موسسه می گوید: “این فیلم کوتاه به ما نشان می دهد که بازاریابی و نشان های تجاری می تواند تا چه حد قدرتمند باشد. کودکان به سمت طراحی های رنگارانگ و پاکت های باریک و کشیده جذب می شوند، بی آنکه شناخت کافی درباره میزان مرگبار بودن محتوای پاکت ها داشته باشند.”

(Visited 159 times, 1 visits today)