الفبا: به تازگی صفحه‎های منتشر نشده‎ای از رمان “شازده کوچولو”ی آنتوان دو سنت اگزوپری کشف شده که چشم‎انداز جدیدی به این داستان محبوب می‎دهد. این صفحه‎ها قرار است در ماه جاری میلادی به حراج گذاشته شود.

به گزارش گاردین، این صفحه‎ها بخشی از مجموعه دست‎نوشته‎های اگزوپری است که مدتی قبل از سوی یک مجموعه‎دار به حراج خانه فرانسوی آرتکوریال واگذار شده است.

کشف دو صفحه منتشر نشده از رمان “شازده کوچولو” در بین این دست نوشته‎ها متخصصان را شگفت‎زده کرده است. یکی از این دو صفحه می‎تواند به داستان سفر شازده کوچولو در سایرات مختلف و سرانجام رسیدن به زمین، یک چشم انداز سیاسی بدهد.

بنوا پوتمان، از دپارتمان کتاب آرتکوریال می‎گوید: “خواندن این دست نوشته‎ها دشوار است، اما بالاخره دو صفحه منتشر نشده از داستان “شازده کوچولو” را در بین آنها پیدا کردیم و این یک شوک بزرگ بود.”

تاکنون میلیون‎ها نسخه از این کتاب در سراسر جهان فروخته شده است. سنت اگزوپری در سال ۱۹۴۴ و یک سال پس از انتشار آن درگذشت. صفحه اول نسخه اولیه لحظه رسیدن قهرمان داستان به سیاره هفتم، زمین را توصیف می‎کند. در نسخه منتشر نشده سنت اگزوپری نوشته است: ” اگر همه ساکنان این سیاره را جمع می‎کردیم، طوری که همگی مثل برخی گردهمایی‎های عمومی پشت سر هم قرار گیرند؛ سفیدها، زردپوست‎ها، سیاه‎ها، کودکان، پیرها، زنان و مردان بدون فراموش کردن حتی یک نفر، همه بشریت در لانگ آیلند جا می‎شد.”

در مقایسه با متن نهایی که نوشته شده: “اگر دو میلیارد ساکنان روی سطح زمین همگی در یک جا دور هم به‎صورت ایستاده جمع می‎شدند، مثل کاری که برای بعضی گردهمایی‎های عمومی انجام می‎دهند، می‎شد همه آنها را به‎سادگی در سطح مربعی به وسعت ۲۰ مایل در ۲۰ مایل جا داد.”

پوترمان می‎گوید: “این‎ها تغییرات جالبی هستند. سنت اگزوپری در پیش نویس بسیار دقیق‎تر است. او درباره لانگ آیلند حرف می‎زند، که فقط برای خوانندگان آمریکایی جزئیات جالبی است. اما او عبارات را در متن نهایی تغییر داده و همه چیز را بسیار جهانی‎تر کرده است. اما اینکه بدانیم وقت نوشتن در سر او چه می‎گذشته است بسیار جالب است.”

28

صفحه دوم یک شخصیت کاملا جدید را به داستان اضافه می‎کند؛ اولین انسانی که شازده کوچولو روی زمین ملاقات می‏کند: یک علاقه‎مند به جدول کلمات متقاطع.

اگزوپری در پیش نویس خود می‎نویسد:

“شازده کوچولو در حال سفر گفت :

“آدم‎ها کجا هستند؟”

و وقتی اولین آنها را در جاده دید، با خودش گفت:

“آه! به زودی می‎فهمم که آنها درباره زندگی روی این سیاره چه فکر می‎کنند. او ممکن است یک سفیر روح انسانی باشد…”

مرد به شازده کوچولو می‎گوید که سرش شلوغ است. شازده کوچولو با خودش گفت :

” البته که خیلی گرفتار است، او از چنین سیاره بزرگی مراقبت می‎کند. کارهای زیادی برای انجام دادن هست.”

و با ترس به خودش جرات داد که حواس او را پرت کند. شازده کوچولو از کمک کردن لذت می‎برد؛ با صدای آهسته گفت:

“شاید بتوانم کمکت کنم”.

مرد گفت : “شاید {…}. سه روز است که دارم روی آن کار می‎کنم و موفق نمی شوم. دارم دنبال یک کلمه شش حرفی می‎گردم که با حرف “جی” شروع می‎شود به معنای سر و صدا و آشوب بی معنی”.

اینجا صفحه تمام می‎شود. پوترمان می‎گوید: “ما کلید جدول را نمی‎دانیم. جواب روی این صفحه نوشته نشده و این بخشی از زیبایی آن است که برداشت‎های زیادی را محتمل می‎کند. چون ما نمی‎دانیم که سنت اگزوپری به چه چیزی فکر می‎کرده است. اما از آنجا که او این صفحات را در سال ۱۹۴۱ در نیویورک زمانی که درگیر جنگ بوده، نوشته است، ما فکر می‎کنیم که این کلمه شش حرفی می‎تواند کلمه فرانسوی guerre به معنای جنگ باشد که در این صورت تفسیر ما از متن را کمی تغییر می‎دهد.”

پوترمان می‎گوید که معمولا شازده کوچولو به عنوان یک متن کلی دیده می‎شود، اما اگر جواب جدول کلمات متقاطع کلمه “جنگ” باشد آن‎وقت می‎توان به کتاب از چشم‎انداز ضد جنگ نگاه کرد: “این کلمه در زبان فرانسوی معنای افتخار کردن به خود یا چیزی را هم می‎دهد. این غرور را می‎توان با نوعی ملی گرایی که در سال‎های ۱۹۳۹-۱۹۴۰ آغازگر درگیری و جنگ در اروپا شد نیز مقایسه کرد. واضح است که این تنها یک حدس است. متن به ما کلید را نمی‎دهد و شاید این شکلی بهتر هم باشد.”

گفتنی است که این صفحات در روز ۱۶ می با قیمت پیشنهادی ۴۰ هزار یورو به حراج گذاشته می‎شود.

Pages from early draft of Le Petit Prince by Antoine de Saint-Exupéry

 

(Visited 57 times, 1 visits today)