bully-2-hallway.jpg

چندى پیش یک ویدئو توجه جهانیان را به خود معطوف کرد. ویدئویى ١٠ دقیقه‏اى در شبکه یوتیوب گروهى نوجوان را نشان مى‏دهد که در حال متلک گفتن، تمسخر، ناسزا گفتن و تهدید نگهبان مسّن اتوبوس مدرسه در محله گریس نیویورک هستند.

آنها بسیار شرور و بی‎رحم هستند و انواع توهین‎ها را نثار زن بیچاره مى‎کنند. کارن کلین قربانى ۶٨ ساله از جانب مردمى که این ویدئو را دیده بودند مورد حمایت قرار گرفت. مردم برایش گل، کارت پستال و عروسک فرستادند. وب‎سایتى که امیدوار بود با جمع آورى ۵ هزار دلار کمک کارن را به سفر بفرستد، بالغ بر ۶٣٠ هزار دلار از نزدیک به ٣٠ هزار نفر خیر از سراسر جهان دریافت کرد. همچنین به او سفر رایگان دریایى، سفر به هاوایى و دیزنى لند و حتى اتوموبیل جدید پیشنهاد شد. در حالیکه کارن مورد محبت مردم قرار مى گرفت، آزاردهندگانش، یعنى ۴ پسر ١٣ تا ١۴ ساله، و خانواده‎هایشان هدف خشم و نفرت واقع شده و به مرگ تهدید مى‎شدند.

رابرت هلم پدر یکى از این نوجوانان طى برنامه‎اى تلویزیونى با اظهار تاسف نسبت به رفتار فرزندش می‎گوید: من او را این‎طور تربیت نکرده بودم و در بدترین شرایط نیز تصور نمى‎کردم او قادر به انجام چنین اعمالى باشد.

این واقعه وجهى از رفتار را برجسته نمود که به ندرت راجع به آن صحبت شده است؛ یعنى آزار بزرگسالان توسط کودکان و نوجوانان. به این دلیل که اغلب براى بزرگسالان اعتراف به این که کنترل اوضاع را از دست داده و توسط کودکان مورد آزار قرار گرفته‎اند خجالت‎آور است و معمولاً به این مشکل پرداخته نمى‎شود. بزرگسالان معمولا بهانه‎اى براى این رفتارهاى ناشایست کودکان مى‎یابند؛ مثل: اینها شیطنت‏هاى کودکانه است یا فقط دارند بازى مى‏کنند و آنها بچه‏اند.

ولى نیاز است مرزى بین این قبیل آزارها و شیطنت‏‎هاى کودکانه قایل شد. کودکان نه تنها دیگر همسالان خود را بلکه بزرگسالان را نیز آزار مى‏دهند.

هانا واینبرگر در مقاله‏اى که در وب‏سایت سى‏ان‏ان منتشر شده مى‏نویسد: کارمندان مدارس مى‏گویند که این مسئله جزو روند عادى و هر روزه زندگى آنهاست. والدین و حتى پدربزرگ‏ها و مادربزرگ‏ها نیز از این مشکل در امان نیستند.

پرنت لاین پلاس تلفن امداد ملى بریتانیا در گزارش سال ٢٠٠٨ خود ١٢٠٠ مورد آزار و اذیت والدین توسط کودکانشان را ثبت کرده که بیشتر مرتکبین این اعمال نوجوانان ١٣ تا ١۵ ساله بوده‏اند. در برخى از تماس‏ها والدین اعلام کرده‏اند که جانشان در خطر است.

با وجود اینکه کودکان اینطور تصور نمى‏کنند اما هنگامی‏که براى خریدن چیزى در فروشگاه کج خلقى مى‏کنند در واقع والدین خود را مى‏آزارند چرا که آنها را به کارى وادار مى‏کنند که میلى به انجامش ندارند.

تشویق کودک به ابراز عقایدش و پر و بال بخشیدن به او یک مسئله است و زمام تمام امور را به دست او سپردن چیز دیگر که در نهایت به آزار رساندن به والدین و دیگران ختم خواهد شد. در مقابل کودکان سرکش ساکت ننشینید. والدینى که آثار این رفتارها را در کودک مى‏بینند باید دست به اقداماتى زده و به او اعلام نمایند که این اعمال غیر قابل قبول است و براى چنان رفتارهایى تنبیهاتى در نظر بگیرند و از ادامه رفتار آنها جلوگیرى کنند چرا که در آینده علیه دیگران نیز استفاده خواهد شد.

منبع: http://lifestyle.inquirer.net/54519/when-children-bully-adults

(Visited 178 times, 1 visits today)