اگر کودک شما زیاد فیلم‎های جادویی و تخیلی تماشا می‎کند، تگران نباشید. محققان دانشگاه لنکستر کشف کرده‎اند که قدرن تخیل و خلاقیت در کودکانی که فیلم‎های جادویی شبیه هری پاتر را تماشا می‎کنند افزایش می‎یابد.

ساینس دیلی می‎نویسد این اولین بار است که تاثیر تماشای فیلم‎های با محتوای جادویی نظیر سحر و جادو، خرگوش عید پاک و پری دندانی بر پیشرفت آموزشی مورد مطالعه واقع می‎شود.

پژوهش‎گران می‎گویند که تماشای فیلم‎های هری پاتر می‎تواند قدرت خلاقیت کودکان را افزایش دهد. در این مطالعه احتمال وجود ارتباط بین تفکر جادویی و خلاقیت در کودکان پیش دبستانی بررسی شد و نتیجه وجود این ارتباط را تائید کرد. ۵۲ کودک چهار تا شش ساله به دو گروه تقسیم شدند و به آنها دو کلیپ ۱۵ دقیقه‎ای از فیلم هری پاتر و سنگ جادو نشان داده شد. یکی از این کلیپ‎ها حاوی صحنه‎های سحر و جادو و دیگری فاقد آن بود. نتایج نشان داد که نمره خلاقیت آن دسته از کودکان که صحنه‎‏های جادویی فیلم را تماشا کرده بودند در همه زمینه‎های مورد بررسی نسبت به گروهی که بخش‎های غیر جادویی را دیده بودند پیشرفت چشمگیری داشته است.

جمع بندی پژوهش‎گران دپارتمان روانشناسی دانشگاه لنکستر آن‎است که “تفکر جادویی، کودکان را قادر می‎سازد تا جهان های تخیلی فانتزی بسازند، و به این ترتیب ظرفیت کودکان برای نظاره دنیا و واکنش بر مبنای دیدگاه های متنوع افزایش می یابد. بر اساس این نتایج به نظر می رسد که کتاب ها و ویدئوهای درباره جادو می تواند به افزایش قدرت خیال کودکان کمک کند به آنها کمک کند تا به شکل خلاق تری فکر کنند.” تفکر جادویی باور به رویدادهای ماوراء طبیعی مانند حرف زدن حیوانات به زبان انسان ها یا پرواز یک جادوگر با استفاده از چوب جادو را شامل می شود. این امر توانایی ساختن یک جهان جایگزین را در بر می گیرد و این تحقیق نشان داده که اغلب کودکان ۴ تا ۶ ساله در زندگی هر روزه تفکر جادویی دارند.

این پژوهش گران نتیجه گرفتند که “به تفکر جادویی می توان به عنوان یک منبع دیگر افزایش خلاقیت و تفکر واگرا در کودکان نگریست.”


(Visited 92 times, 1 visits today)