محمد عاقبتی که این روزها نمایش «اسکیلیگ و بچه‌های پرواز» را اجرا می‌کند،‌ از بی‌توجهی مسئولان و هنرمندان نسبت به تئاتر کودک و نوجوان متاسف و گله‌مند است.

این کارگردان تئاتر گفت: متاسفانه تئاتر کودک و نوجوان در کشور ما به عنوان یک کار سطحی درجه چندم به شمار می‌آید، در حالی که در کشورهای پیشرفته بخشی از پروژه‌های مهم هنری‌شان به آثار مربوط به کودکان و نوجونان اختصاص دارد.

او در پاسخ به این پرسش که تئاتر کودک و نوجوان چقدر از سوی هنرمندان حرفه‌ای جدی گرفته می‌شود، توضیح داد: شاید این رشته برای هنرمندان وحتی هنرمندانی که وجهه‌ای دارند، جدی گرفته نشود و این مشکل دو سه دلیل دارد. عاقبتی در این زمینه توضیح داد: در وهله اول این مسئولیت به فعالان تئاتر کودک و نوجوان بر می‌گردد که با اجرای آثار ضعیف و سطحی، سطح کیفی وسلیقه‌ها را پایین آورده‌اند.

کارگردان نمایش «فقط خدا حق دارد بیدارم کند» ادامه داد: از سوی دیگر هنرمندان حرفه‌ای فراموش می‌کنند که چقدر به این ژانر نیازمندیم و این چنین است که تئاتر کودک و نوجوان از هر دو سو آسیب می‌بیند. عاقبتی با تاکید بر جایگاه مهم تئاتر کودک و نوجوان در کشورهای پیشرفته خاطرنشان کرد: در این گونه کشورها در کنار تئاترهای رشد یافته‌‌شان، حتما تئاتری برای کودک و نوجوان وجود دارد که هم هنرمندان در آن فعال هستند وهم بچه‌ها برای ورود به جامعه و حتی جامعه هنری رشد داده می‌شوند.

او ادامه داد: کاش هنرمندان حرفه‌ای‌تر با سلیقه،‌ زیبایی شناسی و امکانات خودشان برای بچه‌ها کار کنند که اگر چنین شود آینده‌ای روشن‌تر در انتظار بچه‌های ماست و اصلا به معنای آن نیست که آن هنرمند سطح کاری خود را پایین آورده است. عاقبتی اضافه کرد: بزرگترین هنرمندان دنیا در کنار آثاری که برای بزرگترها خلق کرده‌اند برای بچه‌ها هم کار کرده‌اند ولی ما همین که به جایی رسیدیم خودمان هم نیازهای خود را فراموش می‌کنیم. ای کاش کارکردن برای بچه‌ها جزء الویت‌های ما باشد‌، کار کردن برای گروهی که خودشان نمی‌توانند برای خودشان تئاتر خلق کنند.

او درباره همکاری دیگر نهادهای مرتبط در تولید آثار هنری برای کودکان و نوجوانان گفت: همیشه به یکسری شعارهای جذاب و زیبا بسنده می‌کنند و در مورد تئاتر کودک و نوجوان،‌ واقعا حمایت‌ها در حد شعار باقی می‌ماند، در حالیکه باید بخشی از برنامه‌ریزی‌ فرهنگی‌، آموزشی و پرورشی‌ ما مربوط به این گروه سنی باشد.

عاقبتی تاکید کرد: اهمیت تولید اثر هنری برای کودکان و نوجوانان بر هیچ کس پوشیده نیست اما ما چه کرده‌ایم؟! برای ۱۶ میلیون مخاطب کودک و نوجوان چه کرده‌ایم؟! برگزاری یکی دو جشنواره نمی‌توان برای بچه‌ها کار کرد تولید اثر هنری مربوط به آنان باید تولید مستمری باشد.

او با گلایه از نبود برنامه‌ریزی برای تولید تئاتر کودک و نوجوان به ایسنا گفت: حتی کشورهایی که هم طراز ما هستند در این حیطه از ما خیلی جلوترند و ما از همه جا دنیا عقب‌تریم. کارگردان نمایش‌های «زنی از گذشته‌»، «کلفتها» و «می‌بوسمت و اشک» متذکر شد: در حیطه تئاتر کودک و نوجوان آمار و بیلان مهم نیست نتیجه این کار نه امروز که در سال‌های بعد معلوم می‌شود. اما خیلی کوتاهی کرده‌ایم تابستان است برای اوقات فراغت بچه‌ها هیچ برنامه‌ریزی مشخصی نداریم با دو نمایش کودک که در تالار حافظ اجرا می‌شود نمی‌توان پاسخگوی نیازهای سه میلیون کودک و نوجوان مقیم تهران بود.

محمد عاقبتی معتقد است: کار کردن برای بچه‌ها وظیفه ماست که باید آن را جدی بگیریم مساله ما اصلا امکانات نیست، موظفیم که برای این گروه سنی کار کنیم اما در حال حاضر فعالیت در این حیطه مثل این است که ما کار خیریه‌ای انجام بدهیم و مدام آن را به رخ بکشیم.

او درباره اجرای نمایشش در تالار حافظ و ارزیابی به ‌سازی امکانات این تالار گفت: باید همت مدیریت قبلی و تلاش بچه‌های جوان تئاتر برای راه‌اندازی این تالار را به فال نیک گرفت اما بدیهی است شروع هر پروژه‌ای در کشور ما با موانع و مشکلاتی روبه رو است، تالار حافظ هم مشکلاتی داشت که مدیر جدید و تمام کارکنان این تالار الان شان بر حل این مشکلات است آنها به رونق گرفتن این سالن علاقه‌مندند تا از این به بعد تالار حافظ هم جزء انتخابهای تئاتری‌ها باشد.

 نمایش «اسکیلیگ و بچه‌های پرواز» نوشته مهدی کوشکی است که با بازی لیلی رشیدی، هوتن شکیبا و خسرو پسیانی هر روز ساعت ۱۸ و به مدت ۶۰ دقیقه به صحنه می‌رود، اجرای این اثر نمایشی تا اوایل تیر ماه ادامه خواهد داشت.

(Visited 43 times, 1 visits today)