روز شانزدهم ژوئن در آفریقا روز کودک است. صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، در این روز از خانواده‎ها، جوامع و دولت‎های کشورهای آفریقایی خواست تا از کودکان معلول در برابر تبعیض، خشونت و کم توجهی محافظت کنند.

یونیسف همچنین بر لزوم فراهم شدن دسترسی این کودکان به همه خدمات مورد نیاز برای رشد سالم و شکوفایی استعدادهای‎شان تاکید کرد. رزانجلا برمن بیلر، رئیس بخش کودکان معلول یونیسف می‎گوید: “کودکان معلول همچنان بیش از همه گروه‎های دیگر کودکان نادیده گرفته می‎شوند. تنها تعداد کمی از آنها به مدرسه می‎روند و تعداد بسیار کمتری از آموزش مناسب مورد نیازشان بهره‎مند می‎شوند.”

در کشورهای آفریقایی روز کودک شانزدهم ماه ژوئن و یادبود کشته شدن کودکان مدرسه‎ای است که در سال ۱۹۷۶ طی یک تظاهرات در سوتوی آفریقای جنوبی در اعتراض به تبعیض تحصیلی در رژیم آپارتاید و درخواست تحصیل به زبان مادری کشته شدند. این روز همچنین به منظور توجه بیشتر به زندگی کودکان امروز بزرگ داشته می‎شود.

عنوان امسال روز کودک “حقوق کودکان معلول: لزوم حفاظت، احترام، پیشبرد و محقق ساختن آنها” است. بر اساس آمار یونیسف بین ۵ تا ۱۰ درصد کودکان آفریقایی با معلولیت رشد می‎کنند. دلایل اصلی این معلولیت اختلالات ژنتیک، عوارض بدو تولد، بیماری‎هایی مثل سرخک و مننژیت، عدم دسترسی به خدمات بهداشتی دوران نوزادی و رژیم غذایی نامناسبی است که منجر به سوءتغذیه می‎شود.

۲۵ کشور از ۵۵ کشور آفریقایی هنوز کنوانسیون حقوق معلولین را امضا نکرده‎اند. این کنوانسیون تاکید می‎کند که از کودکان معلول باید در برابر هرگونه تبعیض و خشونت محافظت بشود و آنها باید به تحصیل، خدمات بهداشتی و پزشکی دسترسی داشته باشند.

طبق اعلام یونیسف حضور کودکان معلول در مدرسه بسیار کمتر از کودکان معمولی است. پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ از سوی یونیسف ماداگاسکار انجام شد نشان داد که تنها ۱۱ درصد از کودکان معلول به مدرسه ابتدایی می‎روند و در این بین حضور دختران در مدرسه کمتر است.

یونیسف می‎گوید: “موفقیت‎های تحصیلی آنها غالبا کمتر از سایر کودکان است؛ چون مدارس برای برآوردن نیاز آنها طراحی نشده‎اند و معلمان نیز در اغلب موارد آموزش‎های مناسب را ندیده‎اند.”

چندین کشور آفریقایی قوانین، سیاست‎های ملی یا استراتژی‎های مشخصی را برای برآوردن نیازهای کودکان معلول در نظر گرفته‎اند. رواندا یکی از کشورهایی است که سرمایه گذاری قابل توجهی برای آموزش استثنایی کودکان معلول انجام داده است. در نتیجه این سرمایه گذاری‎ها، تعداد کودکانی که توانسته‎اند از این آموزش‎های ویژه بهره‎مند شوند از ۶۳۲ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۱۷۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۰ رسید.

(Visited 57 times, 1 visits today)