“مریدا” قهرمانى غیور با موهاى آشفته و مجعد نارنجى، ستاره تازه انیمیشن جدید کمپانى پیکسار با نام “دلاور” است و برخلاف بسیارى دیگر از شخصیت هاى اصلى زن فیلم‎هاى کودکان، شاهزاده‏اى آراسته با لباسی صورتى نیست که به انتظار شوالیه‎اى در قصر خود بنشیند. او خشن، مصمم و قدرتمند است و در کوهستان‎هاى اسکاتلند سوار بر اسب تیراندازى مى‎کند.

“بتسى بوزدک” سردبیر “کامن سنس مدیا”، گروه وکالت غیرانتفاعى، که به والدین در زمینه رسانه‎ها مشورت مى‎دهد، مى‎گوید: “دلاور به عنوان اولین انیمیشن پیکسار که در آن یک زن نقش اصلى را ایفا مى‎کند قابل توجه است و برخلاف دیگر داستان‎هاى شاهزاده‎گان که بر جنبه‎هاى عاطفى آنها تمرکز دارند، “دلاور” بر رابطه والدین و کودک، و رشد شخصیتى “مریدا” از نوجوانى خودمحور به شاهزاده‎اى متواضع را در کانون توجه خود قرار داده است که او را جایگزینى کاملا قدرتمند براى دیگر شاهزاده‎هاى انیمشنى کلیشه‎اى که در طول این سال‎ها دیده ایم معرفى مى‎نماید.”

“مریدا” به سرعت دل کودکان و والدینشان را به‎دست آورده است و فیلم، نقدهاى مثبتى دریافت کرده است. به نظر مى‎رسد که آمریکا تشنه یک قهرمان زن است، یک ضد شاهزاده، و الگویى براى دختران نوجوان. درحالی‎که ممکن است “مریدا” گونه‎اى کاملا جدید در فیلم‎هاى کودکان باشد، هالیوود چند فیلم خانوادگى دیگر با محوریت زن به عنوان شخصیت اصلى در اختیار بیننده‎گان مى‎گذارد.

(Visited 83 times, 1 visits today)