بر اساس گزارشی که از سوی یک گروه از حقوق‎دانان انگلیسی منتشر شده و مورد تایید دفتر امور خارجه بریتانیا نیز قرار گرفته است، قوانین نظامی اسرائیل برای کودکان فلسطینی ناقض کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و کنوانسیون چهارم ژنو است.

گزارش “کودکان در بازداشت نظامی” که روز پنجشنبه منتشر شد می‌گوید که حداقل شش مورد نقض کنوانسیون حقوق کودک در این مقررات وجود دارد و این در حالی است که اسرائیل از امضا کنندگان این کنوانسیون است.

این گزارش به نقض بند ۲ (تبعیض)، بند ۳ (مصالح عالی کودک)، ۳۷- b (توسل به بازداشت‎های زودهنگام)، c- (عدم جداسازی از بزرگسالان)، d- (دسترسی سریع به وکیل) و بند ۴۰ (استفاده از دستبند) از کنوانسیون حقوق کودک اشاره می‎کند.

طبق قوانین بین‎المللی، دولت‎ها مجاز نیستند که بین شهروندان بر اساس نژاد یا ملیت تبعیض قائل شوند. با این حال به گفته این گزارش “تفاوت‎های اساسی و قابل توجهی بین قوانین حاکم و رفتار با کودکان فلسطینی وجود دارد.”

این گزارش همچنین می‎افزاید که انتقال کودکان زندانی از کرانه باختری به منطقه اسرائیلی و عدم ترجمه متن “مقررات نظامی ۱۶۷۶” از زبان عبری مطابق بند ۶۷ کنوانسیون چهارم ژنو نیست. در ادامه با اشاره به حبس طولانی مدت کودکان در زندان‎های انفرادی‎‎، مصداق شکنجه قلمداد شده است.

چهل توصیه مشخص نیز از سوی این وکلا ارائه شده است که مواردی نظیر “بهبود بالقوه در ارتباط با بازداشت، بازجویی، دادرسی با قید وثیقه، محاکمه، محکومیت، رسیدگی به شکایات و نظارت” را در بر می‎گیرد. از جمله مهم‎ترین این توصیه‎ها آن است که قوانین بین المللی در سرزمین‎های فلسطین اشغالی به طور کامل و موثر اعمال و اجرا شود و در تمامی اقدامات مربوط به کودکان حقوق آنها در اولویت قرار گیرد.

همچنین دولت اسرائیل موظف شود که با کودکان فلسطینی و اسرائیلی بدون تبعیض و به مساوات رفتار کند.

naser-ishtayeh-02_001

(Visited 47 times, 1 visits today)