pb

سودان جنوبى- هزاران کودک بى‌سرپرست در حال خروج از منطقه در حال شورش و منزوى جنوب سودان هستند تا از حملات هوایى سهمگین و احتمال قحطى فرار کنند.

این کودکان که توسط والدینشان و به دلیل وجود قتل و غارت و مرداب‌هاى مملو از مالاریا در سراسر مناطق جنگى به فرار تشویق شده‌اند در حال تکرار یکى از تاسف آورترین فصول تاریخى سودان هستند؛ کوچ کودکان موسوم به پسران گمشده در خلال جنگ داخلى در دهه ١٩٩٠ میلادى، کودکان سرگردانى که در طول صدها مایل راه پیش رویشان، شکار بمب افکن‌ها، شبه نظامیان و شیرهاى گرسنه مى‌شدند.

اکنون نسل تازه‌اى از پسران و حتى دختران گمشده از میان جنگى پدید آمده‌اند که علیرغم امضا توافقنامه صلح، هرگز کاملا به پایان نرسیده است. حیدر موسى، ١۴ ساله، خود را به سختى به کمپ گل آلود و به سرعت در حال رشد آوارگان در “یده” رسانده است. روزانه هزار نفر به این کمپ ملحق مى‎شوند که این روند باعث شده جنگل سبز و شاداب به دریایى کثیف از چادرهاى برزنتى سفید سازمان ملل متحد تبدیل شود. به همراه حیدر موسى هشت پسر دیگر نیز با لباس‎هاى مندرس و شکم‎هایى پر از علف، که در مدت چند روز قوت غالب آنها بوده، به اینجا رسیده‎اند. آنها با پاى برهنه در لجن ایستاده‎اند و مشتاقانه به دیگ بزرگ لوبیای در حال پخت نگاه مى‎کنند. براى خوردن یک وعده غذاى واقعى و اسکان در خانه تازه آماده مى‎شوند؛ یک کارتن مقوایى به عنوان زیرانداز در یک آلونک پر از موش.

حیدر در حال بازى با دکمه شکسته‎ى تیشرت اهدایى‎اش مى‎گوید: ما دیگر درباره والدین‎مان صحبت نمى‎کنیم. حتى اگر برگردیم کسى را پیدا نخواهیم کرد. جان پرندرگاست از بنیانگزاران پروژه ایناف که براى پایان نسل کشى و جرایم علیه بشریت مبارزه مى‎کند، بیست سال پیش از نزدیک با پسران گمشده کار کرده است. وى مى‎گوید: به نظر مى‎رسید این داستان دیگر تکرار نخواهد شد اما بار دیگر ما اینجا هستیم.

به نظر مى‎رسد سودان بیش از هر کشور دیگرى در این منطقه مستعد غرق شدن در روزهاى بد گذشته است. ملل بسیارى در آفریقا درگیر جنگ داخلى شده‎اند اما سرانجام خود را از این ورطه نجات داده‎اند. حتى سومالى بالاخره در حال پایان دادن به آشوب است. ولى ۵۶ سال است که سودانى‎ها جز در وقفه‎هاى کوتاهى با هم جنگیده‎اند.

اتهام دولت سودان انجام حملات سنگین به غیرنظامیان به بهانه نبرد با شورشیان است. این اتفاق در دهه هاى ١٩٨٠ میلادى در جنوب سودان، ١٩٩٠در کوه‎هاى نوبا، و در اوایل سده حاضر در دارفور تکرار شد. بار دیگر دهکده‎هاى نوبا هدف بمباران‎هاى نیروى هوایى سودان قرا گرفته‎اند که موجب فرار و اقامت روستاییان در غارهاى کوهستانى شده و آنها در معرض گرسنگى قرار داده است.

کشور تازه به استقلال رسیده سودان جنوبى که سال گذشته از سودان جدا شده مظنون به مسلح کردن شورشیان نوبایى است که در کنار ارتش جنوب علیه ارتش سودان مبارزه مى‎کنند. در ماه‎هاى اخیر سودان و سودان جنوبى پس از به بن بست رسیدن مذاکرات بر سر تعیین سهم درآمدهاى نفتى و تحدید مرزهاى دو کشور وارد جنگ شده‎اند. امروزه ده‎ها هزار سرباز نوبایى که سلاح، موشک و تانک در اختیار دارند مى‎گویند که تا سرنگونى دولت خارطوم حاضر به خلع سلاح نخواهند بود. بخشى به این دلیل که بسیارى از نوبایى ها مسیحى وغیر عرب هستند در حالی‎که دولت سودان توسط اعراب مسلمان رهبرى مى‎شود.

هجوم اخیر، کودکان اهل نوبا را در محاصره قرار داده بطور‎یکه جایى براى فرار ندارند. یک مددکار در کمپ یده گفته که ١۴ پسربچه که قصد داشتند به اینجا بیایند توسط ایست بازرسى ارتش سودان کشته شده‎اند. بسیارى دیگر توسط بمب‎ها جان خود را از دست داده‎اند، بیمارى منطقه را فرا گرفته و نوزادانى که بر پشت مادران به اینجا آمده‎اند بسیار لاغر و بیمار بوده‎اند که بلافاصله در بیمارستان‎هاى صحرایى از راه بینى تغذیه شده‎اند.

حیدر، آلونک شماره ۶٠ کمپ را با سه پسربچه دیگر سهیم شده و با وجود نیش کشنده مالاریا بدون پشه بند در آن زندگى مى‎کند. جَزولى یکى از هم آلونکى‎ها از والدینش خبر ندارد و محمد دوست دیگرش مى‎گوید که مادر و پدرش او را رها کرده‎اند. حیدر در ۶ سالگى به همراه برادرش توسط اعراب ربوده شده و به بردگى گرفته شده بودند. بردگى یکى از معضلات جدى جنگ داخلى در سودان بوده که به نظر مى‎رسد دوباره در حال ظهور است. اخیرا ربایندگان برادر حیدر را به ضرب گلوله کشته‎اند. او به آرامى مى‎گوید: حتى چهره والدینم را به یاد نمى‎آورم. در یده در بیست کیلومترى جنوب مرز سودان، سپیده دم با صداى تبرى که درختان راقطع مى‎کند آغاز مى‎شود. درختان مى‎افتند، جاده‎ها باز مى‎شوند و کمپ به مکانى دایمى تبدیل مى‎گردد.

منبع: http://www.post-gazette.com/stories/news/world/sudans-new-wave-of-lost-children-642805

(Visited 76 times, 1 visits today)