holy.jpg

گزارش‎گر بی‎بی‎سی در ایالات متحده به پدیده «وعاظ خردسال» پرداخته‎است.

در میان فرقه‎ی بپتیست ‎ها به‎شدت شایع است که از کودکان خردسال یک واعظ بسازند. پسرک ده ساله که پشت تریبون به زور قدش به میکروفون می‎رسد، بر روی انجیل می‎کوبد و فریاد می‎زند: “آیا آماده هستید؟ آیا آماده برخاستن نجات دهنده‎تان عیسی مسیح هستید؟”

در پایان مراسم دعا مردانی که پنج یا شش برابر او سن دارند در برابرش زانو زده و درخواست آمرزش می‎کنند. وعاظ نوجوان پدیده نوظهوری نیست و دست‎کم دو سده هست که در بریتانیا و ایالات متحده واعظین خردسال مشاهده می‎شوند. با این حال مخالفین این رویکرد می‎گویند که کودکان سن انتخاب ندارند و والدین‎شان حق ندارند آنها را مجبور به چنین کارهایی بکنند. در مورد پسر مورد گزارش، پدر و مادرش هر دو روحانی بوده‎اند و به کمک پسر، یک کلیسا برای خودشان تاسیس کرده‎اند.

قانون اساسی ایالات متحده، حضور دولت را در امور دینی قدغن کرده است و از این نظر، بازار رقابتی برای ادیان ایجاد کرده است. یک محقق ادیان از کالج دارتموث می‎گوید که همه در امریکا به نوعی مذهبی هستند و این رقابت شدید باعث می‎شود هر کسی تلاش بکند مشتری بیشتری جلب نماید. نتیجه این شده است که رواج خرافه و پوپولیسم، وجه غالب مذهب در ایالات متحده باشد.

تصویر کودکان به همراه خود یک معصومیت دست نخورده و پاک دارند. اما تاریخ مهم‎ترین منتقد این رفتار است. معروف‎ترین کودکی که در ایالات متحده به واعظ خردسال معروف بود مارجوری گارتنر بود که دهه‎ها بعد اعتراف کرد که هرگز باوری به خدا نداشته و صرفا به خاطر فشار والدین‎اش و بعدا هم به دلیل کسب منفعت مالی تبلیغ و وعظ می‎کرده است.

ده‎ها مورد مشهور دیگر در تاریخ ایالات متحده پیدا می‎شود از کودکان معروفی که در تمام کلیساهای امریکا تور می‎گذاشتند و یکی دو دهه بعد که با بالغ شدن، جاذبه‎شان را از دست می‎دادند، نمی‎توانستند با موضوع کنار بیایند و دچار افسردگی می‎شدند یا سر از نواخانه در می‎آوردند.

مادر واعظ نوجوان اما می‎گوید که بچه‎اش علاوه بر روزی دو ساعت انجیل خوانی، کارهای بچگانه هم می‎کند. او می‎گوید هر کسی درباره‎شان بد می‎گوید او را ندیده است. او خودش هزینه کالج اش را پرداخت کرده و بی‎خانمان بوده و مصمم است که این اتفاق برای فرزندانش رخ ندهد.

(Visited 61 times, 1 visits today)