اگر کودکی که تحت نظارت والدینش بزرگ می‌شود و دچار چاقی شود را باید از والدینش جدا کرد؟ آیا این کودک به مراقبتی دلسوزانه‌تر و آینده نگرتر احتیاج دارد؟ آیا باید سلامت جسمی کودک را در اولویت تمام برنامه‌ها قرار داد؟

آخرین آمار منتشر شده بسیار ناراحت کننده است چرا که ۳۲ درصد از کودکان ۲ تا ۱۵ ساله بریتانیایی در رده چاق‌ها در سال جاری میلادی طبقه‌بندی شده‌اند. اینکه کودکی قبل از والدینش بمیرد یک فرضیه جنجال‌برانگیز نیست بلکه یک واقعیت تلخ است که به سرعت رو به افزایش است.

با این حال والدین با گمان اینکه فرزندشان از گوشت و استخوان خودشان هستند و آنها بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که چه چیز به صلاح فرزندشان است، در حقیقت هر بلایی که می‌خواهند سر آنها می‌آورند. هنوز هیچ آمار قابل اعتمادی که نشان دهد تعداد کودکانی که دچار چاقی مرضی در بریتانیا هستند وجود ندارد، همچنین هنوز به صورت مشخص هیچکس نمی‌داند که چطور این کودکان به این شکل چاق می‌شوند.

با توجه به تعریف سازمان ملی چاقی در بریتانیا شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۴۰ چاق محسوب می‌شود و شاخص توده بدنی بالای ۴۰ علاوه بر اینکه چاقی مرضی نامیده می‎شود بسیار خطرناک است.

ناتالیا ۱۰ ساله که بین ۲ تا سه برابر سنگین وزنتر از دختران همسن و سالش است به شدت تلاش می‌کند تا به وزن مناسب برسد. سوزان، مادر ناتالیا در این خصوص می‌گوید: “از آنجایی که ناتالیا علاقه زیادی به هله هوله داشت، برای جلوگیری از روی آوردن دخترم به این تنقلات او را مجبور به خوردن مواد غذایی که به نظرم مفید بودند می‌کردم، به او صبحانه کامل می‌دادم و کیف مدرسه‌اش زا از مواد غذایی مفید پر می‌کردم، بعد از ظهرها نیز به او یک میان وعده کامل می‌دادم و پس از آن شامی کامل در کنار خانواده می‌خوردیم، پس از مدتی احساس کردم اشتهای ناتالیا روز به روز بیشتر می‌شود به گونه‌ای که اگر به او می‌گفتم دیگر غذا خوردن کافی است، با پول توجیبی‌اش مواد خوراکی می‌خرید و به صورت پنهانی می‌خورد.”

دکتر مت کیپاورن، مدیر مددکاری بالینی موسسه روترام می‌گوید: “والدین اغلب گمان می‌کنند بهتر از هر کس دیگری به نیازهای فرزندشان واقف هستند، آنها بدون در نظر گرفتن جثه فرزندشان (از این لحاظ که کوچکتر از آنهاست) دقیقا همان مواد غذایی و به همان مقداری که خودشان مصرف می‌کنند به فرزندانشان هم می‌دهند.”

متخصصین بهداشت کودک در بریتانیا برای اولین بار از دولت این کشور درخواست کرده‌اند یک چهارچوب قانونی به منظور حمایت از تغذیه سالم کودکان در نظر بگیرد. چاقی کودکان پدیده‎ای مخرب و روبه‌رشد است و انگشت اتهام پیش از هر چیز به سوی والدین غافل است.

منبع: http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2012/09/201291695619261330.html

(Visited 42 times, 1 visits today)