به گفته یکی از مقامات سازمان ملل مشکلات غزه در تامین آب و برق، امکانات آموزشی، بهداشتی و پزشکی در صورت عدم اقدام فوری جامعه جهانی، طی چند سال آینده منجر به بدتر شدن اوضاع می‎شود.

نماینده سازمان ملل و مسئول هماهنگی‎های امور بشردوستانه در سرزمین‎های اشغالی، ماکسول گیلارد، می‎گوید: “جمعیت غزه در سال ۲۰۲۰ حدود نیم میلیون نفر افزایش می‎یابد. این در حالی است که با توجه به رشد اقتصادی بسیار کم منطقه مردم برای به‎دست آوردن آب آشامیدنی و برق و یا فرستادن کودکان‎شان به مدرسه با مشکلات جدی روبه‎رو خواهند بود.”

بر اساس گزارشی که با حضور نمایندگان یونیسف و آژانس کار و امداد سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) درباره‎ی پیش‎بینی سازمان ملل از آینده نوار غزه در سال ۲۰۲۰ ارائه شد، جمعیت این ناحیه از ۱٫۶ میلیون به ۲٫۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ افزایش می‎یابد و در نتیجه تراکم جمعیت به بیش از ۵۸۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع خواهد رسید.

“این رشد جمعیت و افزوده شدن حدود ۵۰۰ هزار نفر محدودیت نواحی مسکونی را تشدید می‎کند چرا که در حال حاضر نیز این منطقه تا حد زیادی شهری و مسکونی شده است. زیرساختارهای اساسی از جمله در برق رسانی، آب و امکانات بهداشتی و شهری و خدمات اجتماعی برای تامین نیازهای این جمعیت در حال رشد ناکافی خواهد بود.”

“در سال ۲۰۲۰ تامین برق باید برای برآورده کردن نیاز جمعیت دو برابر شود، آسیب زیست محیطی نواحی ساحلی در صورتی که اقدامات لازم انجام نشود غیر قابل بازگشت است و برای جمعیت جوان نیاز به صدها مدرسه جدید و خدمات بهداشتی گسترده وجود دارد.”

این گزارش می‎افزاید: “در حال حاضر نیز نیاز به ساخت ده‎ها هزار واحد مسکونی وجود دارد.” به علاوه، اقتصاد این منطقه از رشد اندکی برخوردار خواهد بود و به نظر می‎رسد که وضع مردم در سال ۲۰۱۵ علیرغم رشد اقتصادی سریع سال گذشته همچنان نیز در مقایسه با سال‎های میانی دهه ۹۰ بدتر باشد.

این گزارش می‎گوید: “چالش‎ها با گذر زمان تنها عمیق‎تر و حادتر می‎شود. حتی اگر وضعیت سیاسی می‎توانست در سال‎های آینده به سرعت بهبود یابد، مشکلات مورد بحث در این گزارش همچنان باید به عنوان موارد اضطراری و فوری مورد توجه قرار گیرد.” امروز غزه ضرورتا یک اقتصاد شهری محسوب می‎شود که ایزوله شده و از طریق کمک‎های خارجی، تونل اقتصاد غیرقانونی و برخی ابتکارات و حضور مردم آن زنده نگه داشته شده است.

گیلارد ضمن تاکید بر آنکه بازگشت پیشرفت و شکوفایی اقتصادی تنها از طریق تجارت، ارتباط و تماس با دنیای اطراف غزه میسر می‎شود، می‎گوید: “یک منطقه شهری بدون اتصال به سایر نواحی نمی‎تواند به حیات خود ادامه دهد.”

غزه از زمان قدرت گرفتن حماس در سال ۲۰۰۷ از سوی اسرائیل تحت محاصره قرار گرفته و با محدودیت‎های جدی برای صادرات، واردات و نقل و انتقال افراد روبه‎روست.

این گزارش می‎افزاید: “حیات آتی فلسطین به ارتباط مناسب بین کرانه باختری و غزه وابسته است تا برای همه نواحی سرزمین‎های فلسطینی امکان دسترسی به نواحی مدیترانه‎ای میسر شود.”

در همین راستا، حدود نیم میلیون فلسطینی از کمک‎های مالی دولت هلند و آژانس کار و امداد سازمان ملل معادل ۲۱٫۶ میلیون دلار بهره‎مند می‎شوند.

این بودجه‎ها برای حمایت از برنامه‎های آموزشی، بهداشتی و پزشکی آژانس و نیز امدادرسانی‎های مستمر، و فعالیت برای بهبود وضعیت اردوگاه‎ها و زیرساختارها اختصاص داده شده است. از این ۲۱٫۶ میلیون دلار، ۵٫۷ میلیون به درخواست اضطراری آژانس امداد و کار سازمان ملل برای سرزمین‎های اشغالی فلسطین اختصاص داده شده که از برنامه‎های این آژانس در کرانه باختری و غزه برای کاهش تاثیر این شرایط بد بر روی پناهندگان حمایت می‎کند.

(Visited 49 times, 1 visits today)