تلاش والدین به منظور کاهش ساعاتی که فرزندشان مقابل تلویزیون می‌گذراند، آب در هاون کوبیدن است.

والدین همواره به سختی تلاش می‌کنند که ساعاتی که فرزندشان به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهد را کاهش دهند، اما بر اساس یک مطالعه تازه صورت گرفته از سوی محققان آمریکایی مشخص شده است که تمام این تلاش‌ها بی‎فایده است چرا که تماشای تلویزیون به جزئی جدا ناپذیر از زندگی کودکان آمریکایی بدل شده، به طوری که به صورت میانگین هر کودک روزانه ۴ ساعت را در مقابل تلویزیون می‌گذراند و همین مقدار زیاد وقت عوارض جبران ناپذیری را بر روی رشد این کودکان خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، مشخص شده است که کودکان از بدو تولد تا ۶ سالگی به صورت میانگین یک ساعت و نیم از روز خود را مقابل تلویزیون می‌گذرانند. این اولین مطالعه‌‎ای است که به صورت دقیق مدت زمانی که کودکان آمریکایی به تماشای تلویزیون می‌گذرانند را گزارش می‌کند.

جسیکا تیلور پیترووسکی، استادیار درس پژوهش‎های ارتباطی دانشگاه آمستردام گفت: زمان خالصی که کودکان در مقابل تلویزیون به صورت روزانه صرف می‌کند بسیار شگفت‌انگیز است. محققان در این تحقیق که به صورت تلفنی انجام شده طی یک نظر سنجی ۱۴۵۰ خانواده آمریکایی که فرزند ۸ ماهه تا ۸ ساله داشتند را مورد مطالعه قرار دادند. در این نظر سنجی از والدین این کودکان در مورد زمانی که صرف بیرون رفتن با فرزندشان، بازی کردن با او و یا مسافرت صرف می‌کنند پرسیده شد و از آنها خواسته شد به این سوال که آیا تلویزیون در پس زمینه تمام فعالیت‌های روزانه‌شان قرار دارد یا خیر پاسخ دهند.

به طور کلی در یک روز معمولی تلویزیون روشن نزدیک به ۴ ساعت در پس زمینه فعالیت تمام کودکان آمریکایی قرار دارد و تعجب‎آور اینکه برای کودکان زیر ۲ سال این زمان به ۵ ساعت و نیم در روز افزایش می‌یابد. هر چه سن کودک از ۲ سال بیشتر می‌شود و به ۶ سال نزدیکتر می‌شود ساعات در مقابل تلویزیون قرار گرفتن‎ش کمتر می‌شود. همچنین کودکانی که در خانواده‌های تک والد یا خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند، به صورت میانگین روزانه بیش از ۶ ساعت در مقابل تلویزیون قرار می‌گیرند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد، وجود تلویزیون روشن در پس زمینه فعالیت‎های روزانه هم به همان اندازه که کودک زمانش را با توجه مطلق به تلویزیون روشن سپری می‌کند آثار منفی بر رشدش می‌گذارد. به گفته پیترووسکی قرار گرفتن کودک در معرض تلویزیون روشن از آن جهت که تعامل کمتری با خانواده، اشیاء اطراف، دوستان و فضای باز دارد باعث کاهش توجه و درک کودک می‎شود.

منبع:

http://www.huffingtonpost.com/2012/10/01/children-tv-exposure-study_n_1923719.html

 

(Visited 55 times, 1 visits today)