farakhan

فراخوان سومین جشنواره کتابخانه های خانگی و مجتمع‌های مسکونی منتشر شد. ترویج فرهنگ کتابخوانی، تشویق دارندگان کتابخانه های خانگی به امانت دادن کتاب ها و انجام فعالیت های جمعی فرهنگی در کنار امانت دادن کتاب از اهداف برگزاری این جشنواره است.

از شرایط شرکت در این جشنواره دارا بودن کتاب های کودک و نوجوان در کتابخانه است.

طبق آنچه ایبنا، خبرگزاری کتاب ایران، گزرش داده است کتابخانه‌های خانگی به کتابخانه‌هایی گفته می‌شود که از طرف مردم راه اندازی شوند و وابسته به نهادهای دولتی نباشند. مهم‌ترین ویژگی‌ آن ها خودجوش بودن آن هاست. این کتابخانه‌ها می توانند در خانه‌های افراد، مجتمع‌های مسکونی و همچنین در مغازه‌ها و کارگاه‌ها شکل گیرند. کتابخانه‌های مدرسه ها نیز اگر از سوی آموزش و پرورش تاسیس شوند جزو کتابخانه‌های خانگی به شمار نمی‌ روند ولی اگر از سوی خود دانش‌آموزان در مدرسه ها ایجاد شود و کتاب‌های آن ها بین افراد رد و بدل شود جزو کتابخانه‌های خانگی به حساب می‌آیند.

این جشنواره از ٢۴ آبان تا یکم آذر همزمان با هفته کتاب برگزار می شود. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان این جشنواره را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار می کند.

 محمود برآبادی نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نشست رسانه ای درباره ی اهداف برگزاری جشنواره گفت: ما از تشکیل و برگزاری این جشنواره چند هدف را دنبال می‌کنیم. اولین هدف ما ترویج فرهنگ کتابخوانی است. اصولا در سال‌های اخیر توجه به کتابخوانی مقداری کم رنگ شده و سبب شده که تیراژ کتاب‌ها کاهش یابد. همچنین عناوین کتاب‌ها نیز کم شده است و کتاب‌هایی که تالیفی هستند با مشکل مواجه هستند.

دومین هدف ما مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که درباره کتاب و کتابخوانی صورت می‌گیرد، این که هر فردی کتابخانه‌ای در خانه‌اش داشته باشد و لوکس و کامل باشد بسیار ارزشمند است اما این تنها هدف ما را برآورده نمی‌کند زیرا هدف ما رد و بدل کردن کتاب‌ها بین افراد مختلف است.
سومین هدف ما در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایجاد فعالیت‌های فرهنگی در محیط کتابخانه‌های خانگی است. بدین معنی که کتابخانه‌های خانگی موقعیتی را فراهم کنند که کسانی که کتاب را می‌خوانند بتوانند فعالیت‌هایی را حول و حوش آن انجام دهند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل نقد کتاب، نقد فیلم، نقد تئاتر و نمایش و به طور کلی شکل گرفتن محفل‌های ادبی کوچک در کنار آن است. این فعالیت‌ها و ایجاد محفل‌های ادبی در داوری نیز می‌تواند ارزشمند باشد و سبب شود امتیاز بیشتری به افراد تعلق بگیرد.
برآبادی گفت: ما در دوره‌های قبل هم با موارد بسیار عجیب و خوشحال‌کننده‌ای در زمینه کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی روبه‌رو بوده‌ایم. به عنوان مثال در یک خیاط‌خانه، خیاط‌ها کتابخانه‌ای تشکیل داده بودند و کتاب‌ها را بین خودشان رد و بدل می‌کردند و به یکدیگر امانت می‌دادند که ابتکار بسیار جالب و دلگرم‌کننده‌‌ای بود. همچنین در یک تاکسی راننده‌ای تعدادی کتاب در وسیله نقلیه‌اش گذاشته بود که آن ها را به مسافرانی که خواهان بودند امانت می‌داد.
او افزود: توجه ما به کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی و تأثیر بر سرنوشت افراد است و امیدواریم با ادامه این جشنواره در سال‌های آتی بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را هرچه بیشتر تقویت کنیم.

نخستین دوره این جشنواره در سال ٨١ و دومین دوره آن در سال ٨۶ برگزار شده است.

نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره علت ایجاد فاصله بین دوره‌های برگزاری این جشنواره گفت: تغییراتی که در مخاطبان ایجاد می‌شود خیلی سریع نیست، همچنین اطلاعاتی که از سوی آن ها به ما می‌رسد چندان جدید نیست از این‌رو بین برگزاری دوره‌های مختلف ایجاد یک مدت زمان اینچنینی لازم است. ما در سال‌های گذشته نیز آمادگی برگزاری چنین جشنواره‌ای را داشته‌ایم اما نیازمند کسب موافقت از سوی نهادهای دولتی مربوطه بوده‌ایم.
او افزود: به عقیده من فاصله زمانی دوسالانه برای برگزاری این جشنواره مناسب است زیرا اگر فاصله زمانی بیشتر شود ارتباط ما با مخاطبان کمتر خواهد شد.
این جشنواره به شکل سراسری برگزار می‌شود و ساکنان شهرستان ها نیز می‌توانند در آن شرکت کنند و از طریق ایمیل به آدرس  jkkhanegi@gmail.com  مستندات کتابخانه ی خود را ارسال کنند. امتیازهایی که شرکت‌کنندگان در این جشنواره می‌توانند به دست آورند شامل تعداد اعضای فعال کتابخانه، تعداد و تنوع کتاب‌های موجود، طبقه‌بندی و فهرست موضوعی، فعالیت‌های جنبی مانند نقد و بررسی و جلسات منظم شعر و داستان، دارا بودن کتاب‌های ویژه کودکان و نوجوانان و سایر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی است.

عزت‌الله الوندی، دبیر سومین جشنواره کتاب و کتابخوانی نیز هدف اصلی برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: داوری آثار در دو مرحله انجام می‌شود که اولین مرحله آن بررسی مستنداتی است که به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود و مرحله دوم بازدید هیات داوران از کتابخانه‌هاست. در بخش نهایی ١٠ نفر برگزیده می‌شوند که به آن ها جوایزی اهدا خواهد شد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم علاوه بر جایزه‌هایی که به برندگان تعلق می‌گیرد‌، امکان انتخاب ١٠٠ عنوان کتاب را از انبار انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به آن ها خواهد داد و می‌توانند در هر زمینه‌ای که می‌خواهند کتاب انتخاب کنند.

همچنین در سایت www.nevisak.ir یک نرم‌افزار طراحی شده است که فراخوان این جشنواره و همه اطلاعات لازم را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد. همچنین دارندگان کتابخانه‌های خانگی می‌توانند مستندات کتابخانه‌های خود را به صورت عکس (فایل Jpg) یا فیلم (فایل Avi حداکثر دو دقیقه) و متن (فایل Word) تا روز تعیین شده به نشانی jkkhanegi@gmail.com دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

علاقمندان می توانند مستندات کتابخانه های خود را تا ٢۵ آبان ماه بفرستند. این مستندات شامل عکس یا فیلم از کتابخانه، یا فهرست کتاب ها و مستنداتی درباره امانت دادن کتاب‌ها به افراد مانند برگه‌دان یا فهرست‌های امانت دادن کتاب‌ها به افراد می شود.

(Visited 93 times, 1 visits today)