11-5-16-8542912

۱۶/۸/۱۳۹۳

مطالعات پژوهشگران موسسه چشم کودکان آبراهامسون اوهایو آمریکا نشان می‎دهد که مواد شوینده باعث آسیب جدی به چشم کودکان می‎شود.

به گزارش پزشکان بدون مرز، تماس کودکان با مواد شوینده مختلف، اعم از مایع و جامد باعث می‎شود که این مواد از طریق بینی، دهان و چشم وارد بدن کودک شوند و علاوه بر مسمومیت کودک، به قرنیه چشم آسیب جدی وارد کند. ظرف حاوی این مواد نیز به شدت خطرناک هستند و باید دور از دسترس کودکان قرار گیرند.

برخی از مواد شوینده، به‎خصوص مواد شوینده مایع برای سهولت در استفاده دارای غلاف‎های رنگی هستند. معمولا کودکان این غلاف‎های رنگارنگ را با اسباب بازی اشتباه می‎گیرند و بر اثر لمس آن، قسمت عمده‎ای از این مواد وارد بدن و چشم آنها می‎شود.

مهمترین آسیب این مواد علاوه بر مسمومیت، ایجاد خراش در قرنیه چشم است.

مطالعات محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می‎دهد که پودرهای شوینده، حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که از طریق پوست بدن جذب می‎شوند. این ترکیبات آلی فراری VOC نام دارند که در بافت پارچه البسه قرار می‎گیرند و پس از پوشیدن لباس، توسط پوست جذب می‎شوند. علاوه بر این، برخی از این مواد آلی در هوا به صورت معلق وجود دارند و همراه با هوای دم وارد سیستم تنفسی می‎شوند.

متخصصان بر این باورند که شرکت‎های تولیدکننده مواد شوینده موظفند تمام ترکیبات محصولات را روی ظرف آن بنویسند و خانواده‎ها باید مواد شوینده را با دقت بررسی کنند تا حاوی مواد مضر و ترکیبات آلی فرار نباشند، به علاوه بهتر است به‎جای اسانس مصنوعی، از اسانس طبیعی در آنها استفاده شده باشد.

در ادامه بررسی‎ها، در مورد استفاده از مواد سفیدکننده هشدار داده شده است و پیشنهاد می‎شود که برای لکه‎بری از بوراکس استفاده شود. بوراکس یک ماده معدنی دوست‎دار محیط زیست است که از بورات سدیم تولید می‎شود.

یک روش دیگر برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از مواد شوینده طبیعی است. سرکه سفید یک مایع لکه‎گیر با خاصیت پاک کنندگی فوق‎العاده است که باعث نرم شدن لباس‎ها نیز می‎شود. جوش شیرین نیز خاصیت پاک‎کنندگی دارد و برای شست‎وشو پیشنهاد می‎شود.

ترکیبات آلی فرار جذب شده از طریق پوست باعث بروز آلرژی پوستی می‎شود و برای کودکان بسیار مضر هستند.

خشک کردن لباس در محیط خانه باعث بروز آسم می‎شود و لازم است لباس‎ها در محیط آزاد خشک شوند.

نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه American Association for Pediatric Ophthalmology and Strabismus منتشر شده است.

(Visited 79 times, 1 visits today)