۱۵ / ۷ / ۱۳۹۳

شهر ناتینگهام در انگلستان برای دومین مرتبه میزبان جشنواره تخیل و ادبیات کودکان خواهد بود.

این جشنواره که از سال گذشته به کمک شش مادر قصه‎گو برگزار می‎شود قصد دارد سبک‎های هنری و ادبی را به کودکان معرفی کند. دبیر جشنواره می‎گوید: “جشنواره‎های کتاب بسیاری برگزار می‎شود اما هیچ‎یک از آن‎ها ویژهء کودکان نیست. هدف این جشنواره آشنایی کودکان با نویسندگان محبوب‎شان است. در این جشنواره حتی بزرگسالان هم لذت خواهند برد زیرا والدینی که در این جشنواره شرکت می‎کنند داستان می‎نویسند و برای قصه‎ها تصویرگری می‎کنند. این جشنواره برای کودکان سه تا سیزده سال برگزار می‎شود و هدف آن پرورش تخیل و خلاقیت در قصه‎سازی است که با برگزاری مجموعه‎ای از کارگاه‎های تعاملی انجام می‎پذیرد. بنا به گفتهء خانواده‎هایی که پارسال در جشنواره شرکت کرده بودند فرزندان‎شان پس از جشنواره سال گذشته چنان به کتابخوانی علاقه‎مند شده‎اند که حتی دوست ندارند تلویزیون تماشا کنند.”

یکی از برنامه‎های جشنواره مسال برگزاری دو کارگاه درباره آثار شکسپیر است. کریستوفر لوید نویسندهء کودک این دو کارگاه را برگزار می‎کند. این نویسنده با استفاده از صحنه‎ای به طول هشت متر و کُتی با جیب‎های پر از ابزار گوناگون به کودکان کمک خواهد کرد تا درون‎مایه‎های مشابه را در نمایشنامه‎های شکسپیر پیدا کنند.

کریستوفر لوید می‎گوید: “جیب‎های کتم با رنگ‎ها کدگذاری شده است. برای نمونه در یکی از جیب‎ها که صورتی است یک گل دارم که سمبل عشق است و از کودکان می‎خواهم هنگامی که قصه خوانده می‎شود نمونه‎هایی از این حس را  پیدا کنند.

از دیگر کارگاه‎های این جشنواره نوشتن داستان‎های کمیک و آموزش خبرنگاری به کودکان است.

(Visited 73 times, 1 visits today)