۱۹ / ۷ / ۱۳۹۳

ملاله یوسف زی و کایلاش ساتیارتی جایزه صلح نوبل ۲۰۱۴ را به خاطر مبارزه در راه دفاع از حق آموزش کودکان به دست آوردند.

اهدا این جایزه در شرایط کنونی بسیار مهم است زیرا ۵۸ میلیون کودک به آموزش دسترسی ندارند که بیش از نیمی از آن‎ها دختر هستند و تقریبا همین تعداد کودک از آموزش دوره متوسط محرومند و مدرسه‎ها به شکل فزاینده‎ای مورد حمله شبه نظامیان قرار می‎گیرند.

به گزارش یونسکو ایرینا بوکوا، مدیر کل این نهاد در مراسم اهدا این جایزه گفت:‌ “اهدا این جایزه به ملاله یوسف زی و کایلاش ساتیارتی نشان‎دهندهء اهمیت آموزش در گسترش صلح و ساختن جوامع پایدار است.”

جایزه صلح نوبل امسال اهمیت آموزش را در صلح نشان می‎دهد. تحصیل و آموزش برای کرامت و سعادت انسانی و توسعه پایدار فراگیر و تداوم صلح ضروری است.

آموزش برای گسترش هم‎زیستی و احترام، درک متقابل، ساختن پل‎های ارتباطی و گفت‎وگو و همچنین برای رهایی از فقر یک باید است. مستحکم‎ترین پایه و اساس صلح در برابری دختران و پسران و هر زن و مردی است.

کایلاش ساتیارتی از سال ۱۹۹۰ در خط مقدم جنبش مبارزه برای پایان دادن به کار کودکان و بهره‎کشی از آن‎ها فعالیت می‎کند. او موسس و مدیر کمپین جهانی آموزش و راه‎پیمایی جهانی علیه کار کودکان است و با عشق و شجاعت برای احقاق حق تحصیل و آموزش کودکان تلاش کرده است.

ملاله یوسف زی برای ترویج دسترسی برابر به آموزش برای همه به ویژه دختران فعالیت می‎کند. او سال گذشته نیز جایزه صلح کودکان را از سازمان حقوق کودکان دریافت کرد.

(Visited 115 times, 1 visits today)