khandan ba nozad

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، کتاب “خواندن با نوزاد و نوپا، چگونه به نوزاد و نوپای خود کمک کنیم تا دنیای واژه‎ها را کشف کند؟” نوشته کارولین بلیک مور و باربارا وستون رامیرز را با ترجمه زهره قایینی منتشر کرد.

این کتاب راهنمایی است کاربردی که به زبان ساده به مادران و پدران جوان نشان می‎دهد که چگونه می‎توانند با داشتن برنامه بلندخوانی روزانه، از دوره نوزادی و نوپایی، رشد همه جانبه و موفقیت فرزندانشان را در زندگی پشتیبانی کنند.

دو سال نخست زندگی در رشد زبانی کودک بسیار مهم و حیاتی است و نقش نخستین آموزگاران یعنی والدین در گسترش دایره واژگان و قدرت تمرکز و پایه‎ریزی آنچه که فرزندشان برای مهارت‎های سخن گفتن، خواندن و نوشتن نیاز دارند انکار ناپذیر است. در پیش‎گفتار کتاب آمده است:‌ “کودکانی که در سال نخست زندگی برایشان کتاب خوانده نشده یا واژه‎های زیادی به گوش‎شان نرسیده است، بخش‎های اصلی ساختار زبان که برای خواندن مهم و ضروری است در مغزشان شکل نگرفته است.”

نویسندگان کتاب که از کارشناسان آموزش خواندن هستند این دوره ۲ ساله را به ۶ مرحله شنونده، مشاهده‎گر، غان و غون کننده، تقلید کننده آوا، واژه‎ساز و جمله‎ساز تقسیم کرده‎اند و با تکنیک‎های ساده اما موثر به والدین می‎آموزند که چگونه کتاب‎های مناسب هر دوره را برای فرزندشان برگزینند و او را با کمک تکنیک‎های بلندخوانی به تعامل وادارند.

 در بخش سوم این کتاب فعالیت‎هایی تفریحی به والدین پیشنهاد شده است تا به کمک این بازی‎ها خانه را به مرکزی برای رشد زبانی، دیداری و حرکتی کودک بدل کنند. از آن‎جا که بسیاری از کتاب‎های پیشنهاد شده نویسندگان این کتاب به خانواده‎ها در ایران ترجمه نشده است، مترجم کتاب در پایان فهرستی از کتاب‎های مناسب و موجود در بازار ایران را به خانواده‎ها معرفی کرده است. در این معرفی به نقش هر کتاب در رشد زبانی و شناختی کودک نیز اشاره شده است.

منبع: کتابک

(Visited 84 times, 1 visits today)