روز یکشنبه چهارم اسفند، بیش از ۵۰ نویسنده، تصویرگر و مترجم در فروشگاه مرکزی شهرکتاب گردهم می‌آیند تا هم در آیین اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‎پشت پرنده، حضور داشته باشند و هم کتاب‌های برگزیده فهرست لاک‎پشت پرنده را برای بچه‌ها و بزرگتر‌ها امضا کنند.

به گفته مژگان امجد مدیر فروشگاه مرکزی شهرکتاب، آیین دومین دورهٔ اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‎پشت پرنده روز یکشنبه چهارم اسفند ۹۲، همزمان با سال‎گرد تاسیس فروشگاه مرکزی شهرکتاب، از ساعت ۱۷ در همین فروشگاه برگزار خواهد شد. در این برنامه علاوه بر اهدای نشان‌های طلایی و نقره‎ای به بهترین کتاب‎های کودک و نوجوان سال ۱۳۹۱، جشن امضای کتاب‌های راه یافته به فهرست لاک‎پشت پرنده نیز برگزار می‎شود.

به گفته مژگان امجد، این برای دومین سال است که نشان لاک‎پشت پرنده پس از داوری و ارزیابی کتاب‌های سال گذشته اهدا می‎شود و به‎همین منظور قرار است بریدن کیک دوسالگی لاک‎پشت پرنده نیز بخشی از مراسم باشد.

مهدی حجوانی مدیرمسئول پژوهش‎نامه ادبیات کودک و نوجوان نیز خبر داده است: در دومین دوره اهدای نشان‌های لاک‎پشت پرنده علاوه بر اهدای نشان به برگزیدگان یک سال، بیش از ۵۰ نویسنده، تصویرگر و مترجم که کتاب‌هایشان در سال گذشته با درجات مختلف به فهرست لاک‎پشت پرنده راه یافته است، برای امضای کتاب‌هایشان به شهرکتاب می‌آیند.

به گفته مهدی حجوانی، لاک‎پشت پرنده در نخستین سال برگزاری به صورت فصلی جشن امضا برگزار می‌کرد، اما امسال روال برگزاری جشن امضا تغییر کرد و با اینکه تدوین فهرست به صورت فصلی بود، در چند نوبت به صورت جشن‌های ماهانه برگزار شد. با توجه به اینکه ماهانه شدن جشن امضای لاکپشت پرنده نشان داد که جشن امضاهای فصلی مناسب‌تر است، از آغاز سال آینده جشن امضاهای لاکپشت پرنده به صورت مرتب و فصلی برگزار خواهد شد.

در همین رابطه علی‎اصغر سیدآبادی سخنگوی هیات داوران فهرست لاک‎پشت پرنده می‎گوید: در آیین دومین دورهٔ اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاکپشت پرنده، از دو پیشکسوت کتاب کودک و نوجوان که به پیشرفت ادبیات، تصویرگری و کتاب کودک و نوجوان ایران کمک کرده‌اند، با اهدای نشان ویژه تقدیر خواهد شد. این دو تن از میان بیش از ۱۵ چهره ادبیات کودک و نوجوان که معیارهای اولیه لاک‎پشت پرنده را دارا بودند، پس از بحث و بررسی با رای هیات داوران انتخاب شده‌اند.

به گفته سیدآبادی: هیات داوران لاک‎پشت پرنده، اصول، معیار‌ها و شیوه نامه اجرایی فهرست و اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای را اعلام کرده‌اند و طبق این شیوه‎نامه برای اینکه یک کتاب به مرحله نامزدی نهایی برسد باید رای اکثریت داوران را کسب کرده باشند. بر این اساس کتاب‌هایی که بیش از دو سوم آرا را کسب کرده باشند، نشان طلا و کتاب‌هایی که دو سوم داوران حاضر در جسله به آن رای داده باشند، موفق به دریافت نشان نقره خواهند شد.

گفتنی است معصومه انصاریان، محمود برآبادی، شکوه حاجی نصرالله، شیوا حریری، عذرا جوزدانی، شادی خوشکار، علی‎اصغر سیدآبادی، حسین شیخ الاسلامی، مریم محمدخانی، مسعود ملک‎یاری، گیسو فغفوری، حدیث غلامی و مهدی یوسفی اعضای هیات داوران دومین دوره لاک‎پشت پرنده هستند.

(Visited 65 times, 1 visits today)