کودکانی که فیلم‌های رده R را تماشا می‎کنند، تمایل بیشتری به استفاده از سیگار دارند.

این مطلب از سوی پژوهشگرانی عنوان شده است که داده‌های حاصل از یک مطالعه ۴ ساله در میان بیش از ۱۲۰۰ نوجوان در ماساچوست آمریکا را تحلیل کرده‌اند.
چایک دوبنی رئیس گروه پژوهشگران پزشکی دانشگاه ماساچوست می‎گوید: «ما نمی‌دانیم چرا این مساله اتفاق می‎افتد. شاید به دلیل نوع برخورد والدینی باشد که فعالیت‌هایی را برای کودکان خود مجاز می‎دانند که مناسب سن آنان نیست. این احتمال هم وجود دارد که این مساله، نتیجه صحنه‌های فراوان مصرف دخانیات در این گونه فیلم‌ها باشد.»
شرکت‌کنندگان در این پژوهش در هنگام شروع بررسی در سال ۲۰۰۲ در کلاس ششم بوده‌اند و تا پایان پژوهش در سال ۲۰۰۶، یازده مرتبه در جلسه مصاحبه شرکت‎کرده‎اند. از این دانش‌آموزان سوال‎هایی در مورد دسترسی به سیگار، اجازه استفاده از سیگار در درون خانه و اجازه تماشای فیلم‌های رده R پرسیده شده است.
در بین دانش‌آموزانی که اجازه تماشای فیلم‌های رده R به آنان داده شده در مقایسه با دیگر دانش‌آموزان، مصرف سیگار نزدیک به سه برابر شده است و دانش‌آموزان غیرسیگاری هم دو برابر در تهیه سیگار راحت‌‌تر بوده‌اند.
مطابق با نظرات دوبنی، این مطالعه نشان می‌دهد که اجازه والدین برای تماشای فیلم‌های رده R، یکی از قویترین دلایل ایجاد این اندیشه در کودکان است که تهیه سیگار بسیار ساده است و تاثیر آن تقریبا به همان قدرت تاثیر داشتن دوستانی است که دخانیات استعمال می کنند.

دوبنی می‎گوید: «ما مطمئن هستیم که کودکانی که اعتقاد دارند تهیه سیگار بسیار ساده است، در معرض سیگاری شدن هستند. تحقیق پیشین ما نشان داده بود که کودکانی که احساس می‌کنند سیگار به راحتی قابل دسترسی است بیشتر در معرض تبدیل به افرادی با مصرف مداوم سیگار هستند.»

منبع

(Visited 67 times, 1 visits today)