برگردان : مریم نظری

با هدیه‎های این مرد بیش از ۳۰۰ کودک توانستند به مدرسه بروند. «بی فنگ لی» میلیونر نبود؛ راننده سه‎چرخه ریکشا در چین بود که در طی ۲۰ سال حدود ۳۵۰هزار یوان معادل ۵۶هزار دلار برای تحصیل کودکان فقیر هدیه داد.

او در سال ۱۹۸۷ در ۷۴سالگی از کارش، یعنی رانندگی ریکشا، بازنشست شد و به دهکده‎اش بازگشت. آنجا کودکان فقیری را دید که به‎علت ناتوانی در پرداخت هزینه از تحصیل بازمانده بودند. بی فنگ لی، که خودش بیسواد بود، تصمیم گرفت به کارش یعنی رانندگی سه‎چرخه در تیان جین بازگردد و هزینه تحصیل این کودکان را بدهد تا  نسل بعدی زندگی بهتری داشته باشد. تا سال ۲۰۰۱ در شیفت‎های طولانی کار می‎کرد تا بتواند شهریه کودکان تحت پوشش را بدهد. بسیار ساده می‎خورد و می‎پوشید و سعی می‎کرد همه درآمدش را برای کودکان پس‎انداز کند. در همه این سال‎ها از تغذیه و رفاه خودش برای تحصیل کودکان کاست. به‎گفته فرزندانش، هیچ لباسی نخرید و همه آنچه داشت دست‎دوم بود. هرگز فکر نکرد لازم است از او تجلیل شود و پاداش بگیرد. وقتی از او پرسیدند که انتظارش از این کودکان چیست، با تواضع جواب داد: «من فقط از این بچه‎ها می‎خواهم که خوب درس بخوانند، شغل خوبی پیدا کنند، آدم‎های خوبی باشند و سهم خودشان را به جامعه ادا کنند.»

 در سال ۲۰۰۱ آقای فنگ لی، که حدود ۹۰سالش بود، آخرین پس‎اندازش را بابت شهریه دانش‎آموزان به مدرسه داد: «دیگر نمی‎توانم کار کنم، دیگر نمی‎توانم پولی برای کمک به دیگران بدهم.» دیگر توان رکاب‎زدن سه‎چرخه‎اش را نداشت؛ به‎جایش در خیابان از ماشین‎های مردم‎ مراقبت می‎کرد و از این راه زندگی می‎گذراند.

بی فنگ لی در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۵ به‎علت سرطان ریه در بیمارستان درگذشت.

(Visited 97 times, 1 visits today)