روزنامه گاردین در یک گزارش به موضوعی عجیب می‎پردازد: خریدوفروش شیر مادران. در سال ۲۰۰۹ زوجی به‎نام گلن و چلی اسنو سایت «فقط پستان» را برای فروش شیر مادر راه‎اندازی کردند. این سایت بلافاصله با استقبال فراوانی در امریکا و اروپا مواجه شد.سایت ابتدا با این هدف شروع به کار کرده بود که به مادرانی که شیر اضافه دارند کمک کند شیرشان را به دست مادرانی برسانند که قادر نیستند کودکشان را با شیر خودشان تغذیه کنند. این سایت مستقیما خریدار و فروشنده را به هم وصل می‎کرد، درنتیجه هزینه خرید شیر نسبت به بانک‎های رسمی شیر مادر، که در امریکا وجود دارد، کم شده بود؛ اما به‎نظر می‎آید دیگرخواهی تنها انگیزه فروشندگان نیست. در امریکا مادرانی هستند که ادعا می‎کنند سالانه ۲۰هزار دلار از طریق فروش شیرشان درآمد کسب کرده‎اند.
شیر طبیعی مادران بین بدنسازها به سوپرغذا معروف شده است: آمینواسیدها و مواد معدنی موجود در شیر مادر به رشد و پروش بافت‎ها منجر می‎شود؛ بنابراین به آن به‌چشم مکمل طبیعی برای ساخت عضله نگاه می‎کنند. همچنین برخی اعتقاد دارند شیر طبیعی مادر عوارض شیمی‎درمانی را کم می‌کند، هرچند تحقیقات در این زمینه خیلی واضح نیست.
مصرف شیر طبیعی مادران توسط بزرگسالان در فاصله سال‎های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به‎میزان  ۱۵۵٪ رشد کرده است. این رشد سریع نگرانی‌هایی درباره این   بازار ایجاد کرده. تابه‎حال بر بهداشت جمع‎آوری این شیر کنترلی وجود نداشته است و افراد نیز تستی ارائه نمی‎دهند که نشان‎دهنده سلامتی‎شان باشد. همچنین، مانند هر بازار دیگری، باید نگران سوءاستفاده و استثمار مادرانی باشیم که شیرشان را عرضه می‎کنند. گزارش و مطالعه‎ای نیز وجود ندارد که بگوید چنین کاری چه آثاری برای کودکان دارد؛ کودکانی که باید دریافت‎کننده اولیه شیر مادرشان باشند.
(Visited 317 times, 1 visits today)