یکی از پدیده‌های مهم و دشوار که باید درباره‌اش با کودکان حرف زد مرگ است. در ادامه فهرستی از چند کتاب برتر با موضوع مرگ معرفی شده است.

مکان بعدی: کتابی عالی برای کودکانی که با مرگ افراد در اثر بیماری سروکار دارند. کتاب مکان بعدی یک داستان الهام‌بخش درباره امید و نور در جایی است که دیگر از زخم‌های زمینی اثری نیست. گرچه این کتاب برای کودکان نوشته شده، بسیاری از بزرگسالان هم آن را هنگام عزاداری خودشان مفید و الهام‌بخش توصیف کرده‌اند. این کتاب به خواننده کمک می‌کند به این دیدگاه برسد که با وجود همه درد و تالم ناشی از بیماری فرد درگذشته، او دیگر هیچ درد و رنجی ندارد.

thumb_thenextplace

سوپ اشک: این کتاب نیز اگرچه در لیست کتاب‌های کودک قرار دارد، خواندنش برای بزرگسالان هم بسیار خوب است. داستان کتاب درباره زنی است که پس از تجربه رنج از دست دادن، چیزی به‌نام سوپ اشک درست می‌کند. مواد تشکیل‌دهنده این سوپ مخلوطی از اجزای بی‌همتای زندگی او در حین فرایند سوگ است. او همچنین توصیه‌های بی‌نقصی برای افراد سوگوار یا کسانی که یکی از نزدیکانشان عزادار است ارائه می‌کند. تصاویر بسیار زیبای کتاب نشان می‌دهد که هر فردی به‌شیوه متفاوت خودش سوگواری می‌کند.

thumb_tearsoup

رشته نامرئی: داستان کتاب درباره یک رشته ناپیداست که فرد را به عزیزانش پیوند می‌دهد و وقتی فرد به یکی از آنها فکر می‌کند کششی در این رشته احساس می‌شود. رشته نامرئی تنها برای افرادی نوشته نشده که کسی را از دست داده‌اند؛ در واقع بسیاری از خانواده‌ها هنگامی هم که کسی به سفری دور رفته باشد از این کتاب استفاده می‌کنند. قصه این کتاب می‌گوید کسانی که می‌روند، تا هر زمانی که ما آنها را به‌یاد بیاوریم و درباره‌شان حرف بزنیم، همچنان با ما هستند و نرفته‌اند.

thumb_theinvisiblestring

افتادن فرِدی برگ: این کتاب علی‌رغم داستان بسیار ساده‌اش قصه‌ای شگفت‌انگیز درباره فرِدی و سایر برگ‌ها در گذر فصل‌های مختلف تا زمان افتادن روی زمین می‌گوید. پاییز و زمستان اغلب در ارتباط با مرگ تصور می‌شود و به همین دلیل زمینه بسیار درخوری برای این موضوع است. این کتاب تعادل موجود بین مرگ و زندگی را به‌تصویر می‌کشد.

thumb_thefalloffreddietheleaf

دوره‌های زندگی: این کتاب یکی از بهترین انتخاب‌ها برای توضیح‌دادن مرگ به کودکان است: داستانی درباره دوره زندگی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها که برای تشریح پدیده مرگ به کودک، چه مرگ دوست و چه مرگ یکی از اعضای خانواده، بسیار مفید و خوب است. خیلی‌ها این کتاب را زمانی برای کودکانشان می‌خوانند که عزادار نیستند؛ برای این‌که به کودک یاد بدهند مرگ به‌اندازه تولد بخشی طبیعی از زندگی است. دوره‌های زندگی درباره آغازها و پایان‌ها و زندگی در این بین می‌گوید.

thumb_lifetimes

 

منبع

(Visited 1,852 times, 1 visits today)