زمین یک شگفتی دایم است و خصوصا کودکان همواره از یادگیری درباره‌اش لذت می‌برند. ۲۲ آوریل روز زمین است. خیلی‌ها این روز به طبیعت می‌روند و مثلا ممکن است کوه بروند؛ اما عده‌ای هم در این روز به روش‌هایی می‌اندیشند که آثار کربنی و گازهای گلخانه‌ای کمتری در زمین باقی بگذارند.

در اینجا به ۵ روش اشاره می‌کنیم که با آنها می‌توانید کودکان را نیز در نگهداری از زمین سهیم کنید.

۱. مدارس سبز: کودکان می‌توانند موضع فعالانه داشته باشند و با حمایت والدین یا معلم‌هایشان یک گروه سبز تشکیل دهند و سعی کنند برنامه بازیافت را در مدرسه ترویج و اجرا کنند. همچنین می‌توانند به کمک بزرگ‌ترها برنامه تولید کود از باقیمانده مواد خوراکی را اجرا کنند؛ مثلا یک بار بعد از ناهار پسمانده غذا را در زمین دفن کنند و به این ترتیب به‌جای اینکه پسماندها به محل دفن یا سوختن زباله برده شوند، به کود طبیعی قابل استفاده تبدیل می‌شوند و در نتیجه زباله کمتر و دی‌اکسید‌کربن کمتری تولید می‌شود.

۲. دوشنبه‌های بدون گوشت: روزهای دوشنبه با کودکان تصمیم بگیریم که از گوشت قرمز استفاده نکنیم. طبق گزارش وبسایت Live Science، برای تولید استیک ۲۸ برابر زمین بیشتر، ۱۱ برابر آب بیشتر، ۵ برابر گازهای گلخانه‌ای بیشتر و ۶ برابر کود بیشتر در مقایسه با گوشت سفید نیاز است. می‌توانیم با یک روز استفاده نکردن و وابسته نبودن به گوشت قرمز به زمین کمک کنیم. همچنین طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در آکادمی ملی دانش منتشر شد، تولید سیب‌زمینی و برنج و گندم منابع طبیعی کمتری نسبت به پروش حیوانات نیاز دارد. استفاده از غذاهای گیاهی خطر بیماری‌های قلبی و سرطان روده را کاهش می‌دهد و همچنین در صرفه‌جویی مالی به شما کمک می‌کند.

۳. مبارزه با هدر دادن غذا: امریکایی‌ها ۴۰ درصد از غذای قابل خوردنشان را دور می‌ریزند که این به‌معنای هدر دادن غذا و هدر دادن همه منابع طبیعی، اعم از آب و خاک، است که در تولید این غذاها به‌کار رفته‌اند. بیشتر این هدر دادن‌ها ناشی از دور ریختن غذای نیم‌خورده است. بنا بر آمار هر امریکایی هر ماه حدود ۹ کیلو غذا دور می‌ریزد. می‌توانیم به کودکان بیاموزیم که با  فریز کردن غذاهای اضافی یا تغییر دستورات غذایی می‌توان از هدر رفتن غذا جلوگیری کرد. همچنین می‌توان هوشمندانه‌تر خرید کرد؛ یعنی به‌صورت واکنشی به خرید نرویم تا کلی چیز اضافی که لازم نداریم نخریم و فقط به خرید ضروریات بپردازیم.

۴. دزدان انرژی: بسیاری اوقات وسایل الکتریکی به برق‌اند درحالی‌که اصلا از آنها استفاه نمی‌کنیم. می‌توانیم از کودکان بخواهیم که در این صرفه‌جویی شریک شوند و در طول روز هر وسیله‌ای را که به برق و روشن است خاموش کنند یا در حالت صرفه‌جویی انرژی (energy saving) قرار دهند. مثلا در وسایل مربوط به خودشان مانند اکس‌باکس‌ها اگر گزینه Instant On را غیرفعال کنند، مصرف سالانه انرژی این دستگاه‌ها، بنابر گزارش NRDC، بیش از یک‌سوم کاهش می‌یابد.

۵. صرفه‌جویی در مصرف آب: هر روز کودکان را به‌چالش بکشید تا بیش از قبل در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. آنها می‌توانند در زمان کوتاه‌تری حمام کنند؛ می‌توانند هر گونه نشتی آب یا هدررفت آب موقع آبیاری فضای سبز را به بزرگ‌ترها اطلاع دهند؛ می‌توانند با بزرگ‌ترها همراه شوند و ابزارهایی بخرند که به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند، مثلا آب‌پخش‌کن‌های قوی برای شیر آشپزخانه یا دوش که به مصرف بهینه‌تر آب کمک می‌کند. همچنین می‌توانند به‌همراه بزرگ‌ترها روزی را در طبیعت بگذرانند و گیاهانی بکارند که با اقلیم منطقه همخوان است و با بارش محلی سرزنده می‌شود تا هم فضای طبیعی داشته باشند و هم آب زیادی برای ایجاد فضای طبیعی استفاه نشود.

منبع

(Visited 137 times, 1 visits today)