بازی کردن با آتش، پریدن از جاهای بلند، ایستادن روی سقف، یک ساعت چشم بسته ایستادن، شیشه شکستن، بالا رفتن از درخت و ۴۴ کار خطرناک دیگر کارهایی‌اند که گِور تالی و جولی اسپیگلر است در کتابشان با عنوان پنجاه چیز خطرناک که بهتر است به کودکتان اجازه بدهید انجام دهند عنوان کرده‌اند. آنها این کتاب را در سال ۲۰۱۱ منتشر کردند. تالی، یکی از دو نویسنده این کتاب، بنیانگذار مدرسه تینکرینگ است. او معتقد است ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تحت سختگیرانه‌ترین قوانین امنیتی کودک قرار دارد و به‌نظر نمی‌رسد هیچ محدودیتی برای وضع قوانین امنیتی کودک وجود داشته باشد. تالی در یکی از سخنرانی‌هایش در تِدتاک می‌گوید: ما فکر می‌کنیم برای کودک زیر ۱۰سال هر چیزی تیزتر از توپ گلف بیش از حد تیز است! او معتقد است با زیاده‌روی در تعیین کردن مکان‌های امن برای کودکان قلمروشان را محدودتر می‌کنیم و بنابراین آنها را از فرصت‌های ارزشمندی محروم می‌کنیم که برای یادگیری در برخورد با دنیای اطرافشان دارند؛ ولی با وجود این کودکان همچنان به‌دنبال کارهای خطرناک‌اند. تالی اظهار می‌کند با پیشنهاداتی که می‌دهد می‌توان خلاقیت و اعتمادبه‌نفس کودکان را بالا برد. او به والدین توصیه می‌کند اجازه دهند کودکشان این ۵۰ کار خطرناک را انجام دهد. تالی در سخنرانی‌اش در تدتاک ۵ مورد از آن ۵۰ فعالیت خطرناک را این‌گونه معرفی می‌کند:

  1. پرتاب نیزه: باید بدانید که مغز ما برای پرتاب اشیا ساخته شده است. مانند عضلات بدن، مغز نیز در صورت عدم فعالیت تحلیل می‌رود. تحقیقات نشان داده پرتاب اشیا لُب‌هایی جلویی و کناری مغزمان را تحریک می‌کند؛ یعنی جایی که موجب تیزبینی و درک سه‌بعدی ما می‌شود و همچنین مهارت بصری و توانایی پیش‌بینی ما را رشد می‌دهد. پرتاب کردن مهارتی فیزیکی و تحلیلی است و برای تمرین کل بدن بسیار مناسب است. همچنین به مهارت‌های تمرکزی کودک کمک می‌کند.
  2. بازی با آتش: یادگیری کنترل کردن مهم‌ترین عنصر طبیعت لحظه تاثیرگذاری در تاریخچه شخصیتی کودک است؛ چیزی که برای کودک مفید است و از کشف آن و بازی با آن لذت می‌برد. او در بازی با آتش چند چیز یاد می‌گیرد: ترکیب با هوا، اشتعال و دود کردن. می‌توانید به آتش در هوای آزاد به‌عنوان لابراتوار فکر کنید. به کودکان اجازه دهید با شرایط خودشان دور آتش باشند. قطعا آنها چیزهایی یاد می‌گیرند که با اسباب‌بازی‌ها یاد نمی‌گیرند.
  3. داشتن چاقوی جیبی: چاقوهای جیبی به‌دلیل مسایل فرهنگی جمع‌آوری شده‌اند. در بعضی فرهنگ‌ها به بچه‌هایی که تازه راه می‌افتند چیزی شبیه چاقو می‌دهند. دیدن بچه‌هایی که با چاقو بازی می‌کردند نشان می‌داد بچه‌ها می‌توانند شخصیت خودشان را توسعه دهند، آن هم با بازی کردن با ابزاری همانند چاقو. می‌توان با قوانین و توصیه‌هایی، مانند دور نگهداشتن آن از بدن کودک، استفاده از چاقو را کنترل کرد. کودکان آنها را می‌فهمند و به‌کار می‌گیرند.
  4. خراب کردن اشیا: اگر خواستید چیزی را دور بیندازید، آن را به کودکتان بدهید تا قطعاتش را از هم باز کند؛ حتی اگر ندانید قطعات چطور سر هم می‌شوند. کودکان بدون توجه به پیچیدگی آن می‌توانند قطعاتش را بفهمند و این یعنی می‌توانند از کل آن سر دربیاوردند.
  5. رانندگی کردن: رانندگی کار بسیار قدرت‌بخشی برای نوجوانان است. این مرحله بزرگی برای کودک است. می‌توانید در جاهای مناسب به کودکتان این اجازه را بدهید تا به‌تنهایی یا با کمک شما رانندگی کند. با این کار می‌توان اعتمادبه‌نفس کودک را بالا برد.

تالی و اسپیلگر در کتابشان ۴۵ کار خطرناک دیگر را به والدین پیشنهاد می‌دهند تا اجازه دهند کودکشان انجام دهد. البته باید ذکر کرد که نویسندگان این کتاب در خصوص هر فعالیت توضیحات کامل امنیتی را عنوان کرده‌اند!

…………………………………………

مانیا عاله‌پور

(Visited 534 times, 1 visits today)