معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان روز سه‎شنبه در گفت‎وگو با خبرنگاران گفت: بر اساس بررسی‎های انجام شده متاسفانه سیستان و بلوچستان جزو سه استان کشور است که در شرایط بسیار ناامن غذایی قرار دارد به طوری‎که مردم از نظر دسترسی به مواد غذایی هم از نظر کمی و کیفی دارای مشکلاتی هستند.

به گفته طباطبایی کمبود ریز مغذی‎ها نیز در کودکان سیستان و بلوچستان مشاهده شده به طوری‎که کمبود روی و آهن دو برابر میانگین کشور در این استان گزارش شده است. همچنین میزان کم‎خونی و فقر آهن در خانم‎های باردار استان نیز متاسفانه دو برابر میانگین کشوری است به طوری‎که با بررسی‎های انجام شده بیش از ۴۴ درصد خانم‎های باردار استان از فقر آهن رنج می‎برند.

به گفته طباطبایی با توجه به وجود مشکلات در استان یک حرکت مطلوب سال گذشته در راستای رفع مشکلات با محوریت وزارت بهداشت و درمان آغاز شد که در این راستا یک نشست در سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی با حضور استان‎های بحرانی و ناامن غذایی برگزار و مقرر شده است امسال تیم‎هایی تشکیل شود که هدف اصلی آنان برنامه‎ریزی برای کاهش سو تغذیه با محوریت استانداری است و همکاری تمامی سازمان‎هایی که به نحوی در بحث امنیت و ایمنی غذا نقش دارند.

او گفت: با وجود تلاش‎های صورت گرفته برای ریشه‎کنی سو تغذیه در سیستان و بلوچستان ما نیازمند یک برنامه جامع و دراز مدت با تامین منابع مالی و نیروی انسانی هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه هفت درصد موالید کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص دارد گفت: متاسفانه ۱۲ درصد مرگ و میر مادران باردار کشور در این استان صورت می‎گیرد. همچنین میزان شاخص باروری عمومی در کشور۸/۱ است درصورتی که این رقم در سیستان و بلوچستان میانگین ۸/۲ است اما در برخی مناطق جنوبی به ۳/۵ نیز می رسد.

او با بیان اینکه در سال گذشته شاهد مرگ ۲۹ مادر باردار در سیستان و بلوچستان بودیم گفت: سو تغذیه، کم‎خونی، زایمان‎های مداوم سنتی در منزل و بالای ۳۵ سال و زیر ۱۸ سال به تبع آن خونریزی شدید بعد از زایمان از مهمترین علل مرگ و میر مادران در سیستان و بلوچستان است.

منبع

 

 

(Visited 92 times, 1 visits today)