مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، می‎گوید: مرجع ملی، امسال را سال آموزش همگانی و فراگیر کودکان قرار داده است. علی‌رغم تلاش‌های زیادی که تاکنون انجام شده است، اما باز هم در این مساله نگران هستیم و در حوزه‌های مختلف که یا اصل آموزش با مشکل مواجه بود یا تداوم آموزش، که حداقل نیاز است و نیمه‌کاره گذاشتن مقاطع تحصیلی، مساله‌ای است که باید مورد توجه قرارگیرد.
وزیر دادگستری در همایش سراسری چشم‌انداز حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران گفت: خوشحالیم که تلاش می‌شود در موضوع کودکان و نوجوانان اهتمامی درخور صورت‌گیرد. ما به مناسبت‌های مختلف درباره مسایل کودکان و نوجوانان دورهم جمع می‌شویم، بحث می‌کنیم، چالش‌ها و دغدغه‌هامان را ارزیابی می‌کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای بهترکردن وضعیت فرزندانمان به کار می‌گیریم؛ این اهتمامی بسیار ارزشمند است.
هماهنگی مجموعه‌های درگیر، یک کار ضروری و یک نیاز حتمی است
مصطفی پورمحمدی با بیان این‌که با تشکیل مرجع ملی حقوق کودک، متشکل از کلیه دستگاه‌های مرتبط در قوای سه‌گانه، اقدامی ارزشمند برای ساماندهی حقوق کودک شکل گرفت، ادامه داد: با گزارشاتی که دوستان ما از نقاط مختلف دنیا تهیه کرده‌اند، تشکیل این مرجع با این قدرت و شرکت این اعضا و اهتمام به مسائل مختلف کمتر دیده شده است. نه اینکه نیست، اما با این تمرکز و با این توجه، کم است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران، عنایت مناسب و درخوری را صورت داده است. در کنار همه دستگاه‌هایی که وظیفه دارند به نحوی درمورد مسائل کودکان و نوجوانان تلاش کنند، هماهنگی این مجموعه کاری ضروری و یک نیاز حتمی است که خوشبختانه به این مهم پرداخته شده است.
بیش از ۲۲ میلیون نفر از شهروندان ما زیر ۱۸سال هستند
به گفته پورمحمدی: امروز بیش از ۲۲ میلیون نفر از شهروندان ما زیر ۱۸سال سن دارند؛ یک جامعه بسیار بزرگ و تعیین کننده. اگر به انسان، آینده کشور و سرمایه انسانی فکر می‌کنیم، ضروری‌ترین اقدام توجه به این بخش بزرگ، تعیین‌کننده و حساس اجتماعی است. توجه به حقوق کودک و نوجوان، توجه به انسان و حیات انسانی و تداوم حیات انسانی است. نوع دیدگاه‌ها و رویکردی که ما به حیات انسانی داریم، این‌که از آینده زندگی انسان چه می‌خواهیم؛ اگر صادقانه تلاش کنیم، نمودش در رفتار ما با کودکان و نوجوانان‌مان است. بینیم با کودکان چه می‌کنیم، تا بتوانند بگویند که نسبت به انسان و آینده حیات انسانی چگونه فکر می‌کنید. این مساله از هر جهت نیازمند توجه، عنایت و سرمایه‌گذاری است و هرچه سرمایه‌گذاری کنیم، اندوخته با ارزش بالای بازدهی اجتماعی نبوده و هدررفت سرمایه نیست. این‌گونه هم نیست که در حوزه‌های حاشیه‌ای و از امور تزیینی و فوق‌برنامه باشد. حتی خواب سرمایه هم نیست. سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان، به‌کاراندازی و رشد و افزودن سرمایه است.
مرجع ملی امسال را سال آموزش همگانی و فراگیر کودکان قرار داده است
وزیر دادگستری گفت: مرجع ملی امسال را سال آموزش همگانی و فراگیر کودکان قرار داده است. علی‌رغم تلاش‌های زیادی که تاکنون انجام شده است، اما باز هم در این مساله نگران هستیم و در حوزه‌های مختلف که یا اصل آموزش با مشکل مواجه بود یا تداوم آموزش، که حداقل نیاز است و نیمه‌کاره گذاشتن مقاطع تحصیلی، مساله‌ای است که باید مورد توجه قرارگیرد.
او با اشاره به کودکان اتباع خارجی و مهاجر گفت: کودکان اتباع خارجی و مهاجر، به هر شکلی که در کشور ما باشند؛ چه به شکل تعریف‌شده و رسمی حضور و چه غیررسمی و بدون حمایت مراجع قانونی، حقی بر دوش ما و در سرزمین ما دارند. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر کودکی که در سرزمین ما زندگی می‌کند، باید از حق آموزش برخوردار باشد. لذا امسال در مرجع ملی، بحث آموزش همگانی را در نظر گرفتیم.
پورمحمدی ادامه داد: چنین نشست‌هایی که از زوایای مختلف به این مسئله پرداخته شود، باید به‌طور مستمر برگزار گردد. این نشست، شکل نمادینی است از این‌که از همه بخش‌های فعال درگیر در حوزه‌‌های اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، حقوقی، آموزشی، خدماتی، پشتیبانی، امدادی و… دعوت کردیم. این حرکت برای نشان‌دادن عزم و اراده ماست و کار جدی، کار بخشی با برنامه و در عین حال هماهنگ با بخش‌های دیگر است. نمود و بروز تلاش‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد، نشان‌دهنده عزم و توجه و حساسیت جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف به این مسئله است که درخور تشکر و تمجید است.
وزیر دادگستری ابراز امیدواری کرد: خوش‌بختانه در حوزه‌های نظری کارهای زیادی شده است؛ به عنوان نمونه، دانشگاه مفید همایش مشابهی را ظرف چند سال گذشته ترتیب داد و در بخش‌های مختلف مجموعه مقالاتی ارائه شد که به صورت کتاب منتشر شد و مرجع خوبی است و باید روی آن موضوعات کار تکمیلی و نقادی انجام دهیم. سال گذشته موضوع کودک‌آزاری و مشکلات مختلفی که در مورد آزار کودکان بود، در ۴ نشست علمی- تخصصی توسط صاحبان و متصدیان امور ادیان مختلف برگزار شد که گزارش آن نیز ارائه خواهد شد. امسال هم در حوزه آموزش کارهای متعددی را در دستور داریم.
(Visited 110 times, 1 visits today)