با من بخوان

شورای کتاب کودک شاخه ملی دفتر بین‎المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) برای سال  ۲۰۱۶، از ایران برنامه «با من بخوان» را که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان طراحی و به اجرا در آمده است، نامزد جایزه جهانی آساهی در سال ۲۰۱۶ کرده است.

کمیته جوایز شورای کتاب کودک که وظیفه گزینش بهترین برنامه ترویج خواندن در ایران و معرفی آن به دفتر بین‎المللی کتاب برای نسل جوان را بر عهده دارد، درباره دلایل انتخاب این طرح به عنوان نامزد جایزه آساهی؛ به نو‎آوری این برنامه و تاثیر عمیقی که در مناطق محروم به جای گذاشته است، اشاره دارد. داوران ایرانی بر این باورند که این برنامه با داشتن معیاری‎هایی همچون ارسال کتاب‎های با کیفیت برای کودکانی که در شرایط معمول دسترسی به این کتاب‎ها ندارند و گزینش شیوه بلندخوانی برای سهیم شدن کتاب‎ها با کودکان و انجام فعالیت‎های پس از کتاب‎خوانی توانسته است، تغییرات قابل توجه و پایداری در رشد همه‎جانبه ذهنی کودکان بر جای بگذارد.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نزدیک به پنج سال است که اجرای این برنامه را که دارای بنیان‎های علمی و پژوهشی است، در مناطق ایران با پیگیری و تلاش دنبال می‎کند. تاکنون برنامه «با من بخوان» با پشتیبانی جامعه یاوری فرهنگی در جنوب خراسان و سیستان و بلوچستان، همچنین با پشتیبانی افراد نیکوکار در حاشیه شهر یزد در منطقه‎ای محروم به نام حسن آباد مشیر، در سه منطقه محروم حاشیه شهر اصفهان: یزدآباد و ارزنان و حصه، در دو خوابگاه دختران و پسران شهر زلزله‎زده بم، در شماری از مهدکودک‎ها در منطقه زلزله‎زده هریس آذربایجان، در سه روستای منطقه فورگ نزدیک داراب (استان فارس)، در منطقه کوهدشت لرستان، در چندین مرکز کودکان کار و خیابان در حاشیه شهرتهران، کودکان خردسال شیرخوارگاه آمنه در تهران، کودکان بیمار در بیمارستان محک و بیمارستان علی اصغر زاهدان، دو مرکز کودکان بی‎سرپرست در شهریار کرج، برای خانواده‎های کارگری شرکت ساز ور سازه آذرستان به اجرا در آمده است. بخشی از برنامه «با من بخوان» مجهز کردن کتابخانه‎های مناطق محروم با کتاب‎های با کیفیت است که تاکنون ده‎ها کتابخانه از جمله در دامغان، گمیشان، روستای خواجه نفس استان گلستان و اشنویه آذربایجان غربی به این طرح پیوسته‎اند. این پروژه همچنان در حال گسترش است.

درباره برنامه با من بخوان بیشتر بدانید.

(Visited 62 times, 1 visits today)