دبیرکل سازمان ملل‌متحد در پیامی سال ۲۰۱۴ را یکی از بدترین سال‌ها از منظر نقض گسترده حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه اعلام کرد و چالش نقض حقوق بنیادین ده‌ها میلیون کودک را در سال‌های اخیر به منزله چالشی جدی در جامعه بین‌المللی دانست.
در پیام بان‌کی‌مون نقض شدید حقوق کودکان در کشورهایی مانند آفریقای مرکزی، عراق، نیجریه، سودان جنوبی و سوریه به منزله اقدامی علیه بشریت تلقی شده است. همچنین نقض حقوق بسیاری از کودکان در غزه ناشی از عملیات نظامی اسراییل در سال گذشته نیز مورد تصریح دبیرکل ملل‌متحد قرار گرفته و بر همین اساس از این رژیم خواسته شده که اقدامات فوری و مشخص برای حمایت از کودکان و مقابله با کشته یا زخمی‌شدن آن‌ها و حمایت از بیمارستان‌ها و مدارس انجام دهد.
دبیرکل سازمان ملل‌ همچنین از کمپین مقابله با سربازگیری کودکان خبر داده است و می‎گوید که سازمان ملل‌متحد بنا دارد تا سال ۲۰۱۶ به سربازگیری کودکان در نیروهای نظامی خاتمه دهد و البته تاکنون در کشورهای افغانستان، میانمار و سومالی نیز برنامه‌هایی برای مقابله با سربازگیری کودکان اجرا شده است.
بنابر جدیدترین آمار، حدود ۲۳۰ میلیون کودک در کشورهایی زندگی می‌کنند که به‌نحوی درگیر مخاصمات مسلحانه هستند و بیش از ۵ میلیون کودک نیز به‌طور مستقیم در مناطق جنگی اسکان دارند.
اذیت و آزار جنسی، ربایش و گروگان‌گیری، استثمار جنسی و محرومیت از آزادی به عنوان بخشی از اشکال شدید خشونت علیه کودکان در مخاصمات مسلحانه تلقی شده است.
بنا بر گزارش سازمان غذا و کشاورزی (فائو) و برنامه جهانی غذا، حدود ۶ میلیون نفر در یمن در معرض گرسنگی شدید و فقدان غذا هستند و بیش از ۶٫۵ میلیون نفر در معرض بحران عدم تأمین غذایی قرار دارند. ۸۰ درصد جمعیت یمن اخیراً نیازمند کمک‌های بشردوستانه اعلام شده‌اند و ۱۱٫۷ میلیون نفر در معرض فقدان غذا، آب و سرپناه قرار دارند.
***
(Visited 92 times, 1 visits today)