برگردان: مریم نظری//

رسانه‌های اجتماعی مانند شمشیر دولبه عمل می کنند. امروزه کودکان بیش از هر زمان دیگر از آنها برای بازی، یادگیری، ارتباطات و سرگرمی استفاده می‌کنند، اما همزمان همین رسانه‌ها کودکان را در معرض مشکلاتی همچون پورنوگرافی، سو استفاده، زورگویی و تهدیدات تروریستی قرار می‌دهند.

شرکت‌های رسانه‌ای معمولا تابع قوانین مکانی‎اند که دفتر مرکزی شرکت در آنجا واقع شده است، اما انتظار می‌رود از قوانین مکانی که در آن کار می‌کنند نیز پیروی کنند. تجارت آنلاین، چون عرصه فعالیت گسترده‎ای است، معمولا باید تابع قوانین جنایی باشد: هر آنچه در زندگی واقعی غیرقانونی است در دنیای مجازی نیز غیرقانونی است. اخیرا قوانینی نیز برای جنایت‌های آنلاین، همچون سو استفاده جنسی و پورن انتقامی (انتشار عکس‌های جنسی پارتنر سابق به‎قصد انتقام)، وضع شده است.

اخیرا انجمن امنیت اینترنتی کودکان در انگلستان راهنمایی برای این منظور تدوین کرده است که صنعت رسانه‌های اجتماعی برای امنیت کودکان می‌توانند به‎کار بگیرند؛ البته این دستورالعمل هنوز به قانون تبدیل نشده است. کلیر لیلی، رییس این سازمان، معتقد است بدون الزامات قانونی نمی‌توان انتظار داشت این دستورالعمل موثر باشد و شرکت‌ها آن را به‎کار بگیرند. او می‌گوید شرکت‌ها به اندازه کافی مراقب کاربران جوانشان نیستند؛ مثلا توییتر به‎طور قانونی برای استفاده افراد بالای ۱۳ سال است، اما همه می‎توانند آن را به‎راحتی سرچ کنند. این رسانه محتوای پورنوگرافیک را، برخلاف فیس‌بوک و اینستاگرام، سانسور نمی‌کند و خیلی از ستاره‌های معروف دنیای پورن در این رسانه حساب کاربری دارند.

براساس قوانین، بسیاری از رسانه‌های اجتماعی محدودیت سنی ۱۳ سال را برای عضویت دارند، اما نحوه چک کردن سن جزو موضوعات مورد مناقشه است. برخی سایت‌ها برای این کار سال تولد را می‌پرسند. اگر کسی کمتر از ۱۳ سال داشته باشد، اجازه عضویت به او داده نمی‌شود، اما کودک به‎راحتی می‌تواند این فرایند را تکرار کند و سال تولد جدیدی بگوید تا به عضویت سایت دربیاید. برخی سایت‎ها اکنون از شیوه بهتری استفاده می‎کنند. اگر سن کودک کمتر از حد قانونی باشد، کوکیز (Cookies) به کامپیوتر ارسال می‌شود که تلاش مجدد برای ثبت‎نام را غیرممکن می‌کند تا زمانی که دوباره  کوکیز در کامپیوتر فرد بازنشانی (ریست) شود.

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از کودکان و نوجوانان حذف محتوای نامناسب از رسانه‌های عمومی است. یکی از شیوه‌های حذف محتوای نامناسب ارسال گزارش توسط کاربران است، اما کن کوریش، مدیر امنیت آنلاین مرکز اینترنت امن بریتانیا، معتقد است کارایی این روش در شرایط مختلف متفاوت است. او می‌گوید یکی از موثرترین شیوه‌ها ارسال گزارش ناشناس برای محتوای نامناسب در سایت‌هاست. این شیوه اکنون در فیس‌بوک انجام می‌گیرد. وی معتقد است صنعت رسانه‌های اجتماعی علاقه‌مند است در این رویه مشارکت کند و برای کودکان و نوجوانان محیطی امن ایجاد کند.

یکی دیگر از شیوه‌های موثر حصار جغرافیایی است. در این شیوه رسانه‌های اجتماعی جستجوی تعدادی لغت یا موضوعاتی خاص را در نواحی جغرافیایی خاص مانند مدارس محدود می‌کنند و مانع دسترسی نوجوانان به این‎گونه محتواها می‎شوند. از جمله شرکت‌هایی که از این شیوه استفاده می‌کنند YikYak است که یک شبکه اجتماعی است و افراد می‌توانند در آن به‎شکل ناشناس پیغام بگذارند و به‎شکل منطقه‌ای عمل می‌کند.

کلیر لیلی معتقد است حفاظت از کودکان و نوجوانان باید از ابتدای شکل‌گیری هر یک از این شبکه‌ها بخشی از دغدغه آنها باشد، اما اکنون بیشتر به‎شکل گزینه‎ای اضافی پس از مواجهه با مشکلات به آن نگریسته می‎شود. با داشتن قوانین تدوین‎شده در این زمینه می‎توان این نقیصه را رفع کرد.

***

منبع

(Visited 74 times, 1 visits today)