بر اساس دستور اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، ثبت‌نام‌ دانش‌آموزان اتباع افغانستانی فاقد مدرک آغاز شد.

به گزارش اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، اقدام به صدور معرفی‌نامه تحصیلی برای کودکان افغانستانی فاقد مدرک کرده است که بر اساس آن از صبح روز دوشنبه ۱۲ مرداد‌ماه و در محل‌هایی که از سوی دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان‌های محل سکونت آنها اعلام شده، ثبت‌نام دانش‌آموزان آغاز شده است.

بر این اساس، نحوه ثبت‌نام بر اساس دستور اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، ثبت‌نام‌ دانش‌آموزان اتباع افغانستانی فاقد مدرک آغاز شد.

بر این اساس، نحوه ثبت‌نام و دریافت معرفی‌نامه به شرح زیر تعیین شده است:

۱- حسب برنامه‌ریزی انجام شده فرآیند اداری اجرایی در ۲ مرحله مجزا طراحی شده است: الف: مرحله نوبت‌دهی که طی آن خانوارها بر اساس ظرفیت معینی به دفاتر مشخصی که توسط دفاتر اتباع استان‌ها اعلام می‌شود، در روزهای تعیین شده نوبت‌دهی می‌شوند.

ب: مرحله ثبت‌نام در دفتر کفالت و صدور برگه معرفی‌نامه تحصیلی (نشانی مراکز تعیین شده و یا دفاتر کفالت در هر استان برای نوبت‌دهی از طریق اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی هر استان اعلام می‌شود.)

۲- دفاتر کفالت، موظفند فرآیند ثبت‌نام را در عرض ۵ روز کاری و از صبح روز دوشنبه ۱۲/۵/۹۴ آغاز و در ساعت ۱۴ روز جمعه ۱۶/۵/۹۴ پایان دهند.

۳- در فرایند ثبت‌نام صرفا خانوارهای فاقد مدرک قانونی یا دارای مدارک فاقد اعتباری که دارای فرزند یا فرزندان در سن تحصیل بین ۷ الی ۱۸ سال هستند می‌توانند شرکت کنند.

۴- طرح ثبت‌نام از دانش‌آموزان فاقد مدرک صرفا برای این گروه برنامه‌ریزی شده است. و دولت جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه برنامه‌ای برای شناسایی و ثبت‌نام از اتباع افغانی مرتکب ورود و اقامت غیر قانونی ندارد.

۵- در طول مدت نوبت‌دهی که از مورخ ۱۲ تا۱۶ مرداد ادامه دارد، صرفا ولی دانش‌آموز شامل پدر یا مادر با در دست داشتن ۳ قطعه عکس خود و ۳ قطعه عکس برای فرزند یا فرزندان در سن تحصیل ۷ تا ۱۸ سال خانوار به نشانی‌هایی که توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اعلام می‌شود مراجعه کند. لازم است تاکید شود که در مرحله نوبت‌دهی به هیچ‌وجه دانش‌آموز به‌همراه ولی نباید به مرکز آورده شود. برای امر نوبت‌دهی هیچ هزینه‌ای از مراجعین دریافت نخواهد شد.

۶- در مرحله نوبت‌دهی علاوه بر برگه تعیین نوبت مراجعه به دفتر کفالت، برگه معرفی دانش‌آموز به مرکز بهداشتی نیز انجام می‌شود. انجام واکسیناسیون و معاینات پزشکی جزئی از فرایند ثبت‌نام به‌شمار می‌آید و لازم است حتما دانش‌آموز برای طی مراحل بررسی وضعیت سلامت در اسرع وقت به مرکز بهداشتی تعیین شده در برگه مراجعه کند. صدور معرفی‌نامه بهداشتی و انجام واکسیناسیون رایگان است. لیکن چنانچه انجام آزمایشات پزشکی از سوی مرکز بهداشت به پزشکان طرف قرارداد ارجاع داده شود، بابت معاینه مبلغ ۱۵۰ هزار ریال باید پرداخت شود.

۷- در مرحله ثبت‌نام که طی آن باید به دفتر کفالت تعیین شده مراجعه شود، حضور دانش‌آموز به‌همراه ولی و ارائه برگه نوبت‌دهی الزامی است، در غیر این‌صورت ثبت‌نام انجام نخواهد شد.

۸- پس از ثبت‌نام برای دانش‌آموز برگه معرفی‌نامه تحصیلی صادر می‌شود و دفتر کفالت صرفا فقط مجاز است مبلغ ۴۰٫۰۰۰ ریال بابت امور اداری مربوطه دریافت کند.

۹- طرح صرفا صدور معرفی‌نامه تحصیلی برای تحصیل دانش‌آموزان فاقد مدرک در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ است و به هیچ‌وجه مدرکی برای ولی دانش‌آموز و سایر اعضا خانوار او صادر نخواهد شد.

۱۰- ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان‌ها ، نظارت بر نوبت‌دهی و صدور معرفی نامه‌های تحصیلی و بهداشتی را عهده‌دار هستند.

این اطلاعیه در حالی از سوی وزارت کشور صادر شده است که پیش از این بسیاری از دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس غیررسمی تحصیل می‌کردند. با وجود آنکه مقامات افغانستان همواره ایران را محلی امن و مناسب برای مهاجران خود می‌دانند، دانش‌آموزان این کشور برای تحصیل در ایران نیاز به کارت شناسایی داشتند که در برخی موارد با مشکلاتی روبرو می‌شد. نتیجه کار هم تحصیل غیررسمی این دانش‌آموزان بود که در ببیشتر موارد به ترک تحصیل آنها هم منجر می‌شد.

(Visited 160 times, 1 visits today)