تعداد کودکانی که به عنوان پناهجو و به تنهایی از دولت سوئد درخواست پناهندگی کرده‌اند، در دو هفته گذشته به حدود ۱۳۰۰ نفر رسیده است.

3

رادیو سوئد با انتشار این خبر گزارش داده است که مقام‌های دولت سوئد این شرایط را “حالت فوق‌العاده” توصیف کرده‌اند و از همه افراد، گروه‌ها و نهادهای مسوول و شهرداری‌ها در مناطق مختلف خواسته‌اند تا برای مدیریت این وضعیت تلاش و همکاری کنند.

در گزارش بخش فارسی رادیو سوئد آمده است: «به دنبال گزارش موج بی‌سابقه ورود کودکان تنهای پناهجو به سوئد، کمون‌های سوئد تحت فشار قرار گرفته‌اند تا برای مواجهه با این وضعیت دست به کار شوند.»

پیشتر نیز گزارش شده بود که ورود کودکان پناهجوی تنها به سوئد از ۴۰ نفر در هفته به ۴۰ نفر در روز رسیده است.

بر اساس آمارهای ارایه شده توسط اداره مهاجرت سوئد، در دو هفته منتهی به هجدهم آگوست، شمار کودکانی که به تنهایی در شهر مالمو در جنوب سوئد درخواست پناهندگی کرده‌اند، به شدت بالا رفته‌است. حدود نیمی از کودکان پناهجوی تنها، از طریق این شهر وارد سوئد می‌شوند.

الیزابت ملین، مدیر انجمن رفاه اجتماعی، در گفت‌و‌گو با یک روزنامه سوئدی (سونسکا داگ بلادت)، بروز وضعیت اضطراری در مورد بالا رفتن شمار کودکان پناهجوی تنها را تایید کرده است. او از دولت سوئد خواسته است که در این زمینه، مسوولیت‌های بیش‌تری بر عهده بگیرد.

سازمان نجات کودکان هم از مقام‌های دولتی خواسته است که برای رسیدگی به این مساله، “همین حالا” دست به کار شوند.

از سوی دیگر، بر مبنای آمارهای ارایه شده توسط اداره مهاجرت، از سال ٢٠١٢ تا ماه فوریه سال جاری میلادی، ٩٠ کودک “زیر ١٢سال” در سوئد ناپدیدشده‌اند که از میان آن‌ها، حدود ٣٠ کودک زیر  شش سال داشته‌اند. بر اساس همین آمار، در سال گذشته میلادی، ٣٧۴ کودک در سوئد ناپدید شده‌اند که به گزارش رادیو سوئد، «این عدد در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. این تعداد به معنی این است که سال گذشته هر روز یک کودک ناپدید شده است.»

بیش‌ترین تعداد ناپدید‌شدگان، ١۵ تا ١٧ سال داشته‌اند.

***

منبع

(Visited 88 times, 1 visits today)