جایزه‌ ادبی گوزن زرد یک جایزه‌ مستقل و غیردولتی است که برای معرفی آثار برگزیده‌ ادبیات کودک و نوجوان در ایران پایه‌گذاری شده است.
موفقیت جایزه‌ ادبی لاک‌پشت پرنده و اعتماد و استقبال خانواده‌های ایرانی از فهرست کتاب‌های برگزیده‌ لاک‌پشت پرنده باعث شد تا دبیرخانه‌ این جایزه به خانواده‌های ایرانی پیشنهاد مشارکت بدهد و از آن‌ها بخواهد در فرایند داوری و انتخاب کتاب‌های برتر سهیم باشند. هدف از ارایه‌ این پیشنهاد ترویج کتاب‌خوانی در خانواده، اضافه شدن کتاب به سبد خرید خانوار، دسترسی خانواده به کتاب‌های مناسب و آگاهی از سلیقه و نیاز مخاطب ادبیات کودک و نوجوان بود. پیشنهاد اولیه در جشن امضای پاپیزه‌ لاک‌پشت پرنده در مهرماه ۱۳۹۳ مطرح شد. سپس، فراخوان دعوت از والدین و کودکان برای داوری کتاب‌ها در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با لاک‌پشت پرنده منتشر شد.
با اعلام آمادگی تعداد مناسبی از خانواده‌ها و ثبت‌نام آن‌ها برای داوری، مرحله‌ کتاب‌خوانی از بهار ۱۳۹۴ آغاز شد. برخی از کتاب‌ها توسط خانواده‌ها تهیه شد و برخی از کتاب‌ها نیز با هم‌کاری خانه‌ کتاب ایران و شهر کتاب هفت‌چنار توسط دبیرخانه‌ اجرایی جایزه تهیه و برای خانواده‌های داوطلب ارسال شد. پس از پایان برنامه‌ کتاب‌خوانی و دریافت فرم‌های داوری پدرها و مادرها و بچه‌ها، در دوره‌ اول برگزاری این جایزه دو نشان ویژه‌ گوزن زرد ازطرف والدین و کودکان به کتاب‌های منتخب در حوزه‌ تالیف و ترجمه تعلق خواهد گرفت. تلاش دبیرخانه‌ گوزن زرد بر این است که با افزایش تعداد داورها در دوره‌های بعدی، این جایزه در دو حوزه‌ مستقل والدین و کودکان برگزار شود.
گوزن زرد اولین جایزه‌ ادبی در حوزه‌ ادبیات ایران است که در نتیجه‌ آن یک برنامه‌ کتاب‌خوانی گروهی و خانوادگی شکل گرفته است و خانواده و کودک به‌طور مستقیم درگیر ارزیابی کتاب و معرفی بهترین اثر شده‌اند. دبیرخانه‌ این جایزه امیدوار است گوزن زرد بهانه‌ای برای توسعه و ترویج کتاب‌خوانی، صلح و دوستی در میان خانواده‌های ایرانی باشد.

وب‌سایت: http://gavaznzard.ir
اینستاگرام: http://instagram.com/gavaznzard
(Visited 75 times, 1 visits today)