با تلاش متخصصان و محققان پزشکی ایران، برای اولین بار دو قلوهای سالم که پدری مبتلا به HIV / AIDS دارند، متولد شدند.

این خبر را دکتر علی نقی، پزوهشگر ارشد مرکز تحقیقات ایدز ایران در حاشیه دیدار اعضای گروه مامایی دانشگاه هاولر کردستان عراق از مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام کرد.

به گفته دکتر علی نقی مبتلایان به HIV‌ با استفاده از دارو طول عمرشان بیشتر شده و علاقه‎مند به بچه‎دار شدن هستند. در مورد زوج‎هایی که مرد مثبت و خانم منفی است، می‎توان در آزمایشگاه اسپرم را شست‎وشو داد تا بعد از آنکه ویروس از بین رفت لقاح مصنوعی انجام شود و ویروس به همسر و فرزند منتقل نشود. اما در مورد زوج‎هایی که هر دو مثبت هستند شرایط فرق می‎کند. او همچنین گفت:‌ برنامه‎ریزی و اجرای این طرح از یک سال و نیم پیش در ایران آغاز شده و اولین نوزادان سالم این طرح که دوقلو هستند روز گذشته به دنیا آمدند.

دکتر علی نقی گفت:‌ در مورد ابتلای پدر به HIV و در این روش شانس ابتلای بچه به ویروس حدود ٠/١ درصد و بسیار کم است؛ در واقع مطالعات نشان می‎دهند که احتمال خطر تقریبا صفر است. در خصوص زوج‎هایی که هر دو مثبت هستند باید ویروس در خون هر دو کنترل شود، زوج ‌باید از دارو استفاده کنند و نوزاد نیز بعد از تولد باید از دارو استفاده کند.

این پژوهشگر با توجه به حجم مهاجران و مرزهای کردستان عراق این منطقه را منطقه در خطر توصیف کرد و ضمن تاکید بر اهمیت شناسایی گروه‎های در معرض خطر و اجرای برنامه‎های پیشگیری از اپیدمی ایدز از طرف مرکز تحقیقات ایدز ایران برای همکاری در این راستا اعلام آمادگی کرد.

(Visited 68 times, 1 visits today)