IMG_20150903_100251

 

وجیهه نیکخواه//

فناوری در دنیای امروز همزمان با رشد و پیشرفت سریع، در حال تبدیل به یک نیاز برای زندگی است. یادگیری برنامه‌‌های کامپیوتری به امری ضروری تبدیل شده و آشنایی با برنامه‌نویسی به پیش‌زمینه‌ای برای آشنایی بیشتر با زندگی دیجیتال و دهکده جهانی تبدیل شده است. برنامه نویسی در دنیا، بی وقفه در حال رشد است؛ هم‎اکنون در اروپا، آمریکا و ایران نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در زمینه برنامه‌نویسی مشغول به فعالیت هستند که روزانه به تعداد این افراد افزوده می‎شود و نیز این صنعت درآمدی ثابت و چشمگیر را به همراه دارد. یک برنامه‎نویس نیازمند ارتباط قوی با محیط و جامعه خود است و از آنجا که برنامه‎نویسی به کار گروهی تبدیل شده، شخص برنامه‎­نویس باید به مهارت‎­های گروهی بالایی تسلط داشته باشد. این ارتباطات و برخوردها به تشکیل شخصیت اجتماعی و حل مشکلات در زندگی اجتماعی او کمک می‌کند مخصوصا اینکه شخص از سنین پایین با برنامه‌­نویسی آشنا شده باشد.

از مهارت‌های به دست آمده در برنامه‌نویسی، برنامه‌ریزی و انجام برنامه‌ها با حداکثر دقت، جامع‌بینی گسترده و انجام همه‌ کارها با کمترین اشتباه است. رشد خلاقیت نیز مهمترین مزیت‌ برنامه‌نویسی به شمار می­‌رود، که به برنامه‌­نویس توانایی نوشتن برنامه بر اساس نیازهای خود و دیگران را می‌دهد و در زندگی اجتماعی و فردی او تاثیر به‌سزایی برجا می‌­گذارد، همان‌گونه که واقف هستیم، رشد خلاقیت و پرورش تفکر از کودکی می‌­تواند سبب بالا رفتن ابتکار و انعطاف‌پذیری بیشتر فرد در دوران بزرگسالی او شود بنابراین آموزش برنامه‌­نویسی به کودکان، قوه نوآوری و ابداع او را در سنین بالاتر، در هر موقعیتی، افزایش می‌دهد.

 

DSCN2546

اسکرچ، زبان برنامه‌نویسی مناسب کودکان بوده و برای یادگیری به پیش‌نیازی احتیاج ندارد. محیط اسکرچ از طرح‌های آماده و شکلک‌های گوناگون متناسب با ذایقه کودکان، که باعث علاقه‌مندی آنها برای فراگیری آن می‌شود، استفاده نموده و کدهای آماده‌ آن به صورت شکل است و نیاز کودک به تایپ و نوشتن کد را به حداقل می‌رساند. کودک با محیطی مبهم برخورد نخواهد کرد بلکه جذابیت این برنامه باعث می‌شود خود را در برابر بوم نقاشی تصور کند و با استفاده از آن، هم لذت ببرد و هم یادگیری برای او به امری جذاب و نه اجبار تبدیل گردد.

 

اعضای گروه مردم نهاد شیرازلاگ (گروه کاربران لینوکس شیراز) تصمیم گرفتند در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ دوره فشرده آشنایی با برنامه‎نویسی اسکرچ را برگزار نمایند. دوره آموزشی اسکرچ به صورت یک کارگاه ۵ ساعته در طی یک روز، با امکانات عالی و با ایجاد شرایط شاداب و جذاب برای جلوگیری از خستگی کودکان و به صورت رایگان برگزار شد. مراسم با بیان سخنانی از دبیر لاگ شیراز، مهندس هادی یداللهی، آغاز شد. او با معرفی این دوره، از اهداف و انگیزه­‎های این کارگاه گفت.

شرط سنی این دوره، سنین ۹ تا ۱۳ سال بود. کودکان شرکت کننده، در ابتدا به سه گروه ۹ ساله، ده ساله و یازده تا ۱۳ ساله، تقسیم‎­بندی و سپس هر گروه، در کارگاه‎های جداگانه مشغول یادگیری و فعالیت شدند.

کلاس گروه کودکان ۹ ساله، با تدریس خانم مهندس پروانه چراغ و همکاری مهندس امین خزاعی برگزار شد.

تدریس کلاس گروه ده ساله، برعهده­ خانم مهندس مینا ریاحی بود.

و کلاس گروه یازده تا ۱۳ ساله، با تدریس مهندس وجیهه نیکخواه پیش رفت.

پس از تدریس مفاهیم پایه­ برنامه­‎نویسی و نیز آموزش محیط اسکرچ، مسابقه­‎ای نیز در بین افراد شرکت‎­کننده برگزار شد. از نکات بسیار مهم در این مسابقه، به کارگیری و نشان دادن خلاقیت این کودکان بود که به خوبی به مرحله­ اجرا گذاشته شد.

در پایان دوره، مراسم اختتامیه‌­ای با حضور کودکان و والدین آنها و صحبت­‌های موثر آقای دکتر سامی، عضو هیات علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه شیراز برگزار شد. در این مراسم، مهندس تمیس، مدیرعامل شرکت شهر کامپیوتر فافای شیراز، نیز حضور داشتند.

به شش نفر از برنامه‎­نویسان موفق در مسابقه، به رسم یادبود جایزه­‎ای اهدا شد.

 

photo_2015-09-03_19-24-30

گروه شیرازلاگ با همکاری سازمان شیرازشناسی، قصد دارد این دوره را در روز ۲۴ شهریور ۱۳۹۴، به مدت دو ساعت در شیراز برگزار کند.

(Visited 683 times, 1 visits today)