رضا عبدی//

سال‎ها پیش از الفبا، هنگامی که پیرو فکر اولیه‎ طراحی و فعالیت یک رسانه خبری درباره کودکان، تحقیق و بررسی می‎کردم، تنها یکی‌، دو پایگاه اطلاع‎رسانی دولتی در این زمینه فعال بودند و البته وبسایت کتابک. اما به مرور و هم‎زمان با گسترش و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در خانواده‎های ایرانی، به تعداد وبسایت‎های ویژه کودک و نوجوان نیز افزوده شد. وبسایت‎ شهرزاد، خبرگزاری دانش‎آموزی پانا، نی‎نی سایت و بخش‎هایی در خبرگزاری‎های مهر و ایبنا از این جمله‎ بودند.

با ظهور این وبسایت‎ها و اقبال مخاطبان به آنها، چند نهاد عریض و طویل دولتی هم مدعی شدند که درصدد راه‎اندازی بزرگ‎ترین، فراگیرترین و خواندنی‎ترین پایگاه اینترنتی برای کودکان ایران هستند. بودجه‎های سرسام‎آوری هم برای رسیدن به این مقصود هزینه کردند اما نتیجه کار هم‌چون اغلب پروژه‎های فرهنگیِ سفارشی، دل‎سرد کننده و غیر موثر بود. به‎طور مشخص پیشنهاد می‎کنم مجموعه خبرها و مصاحبه‎ها پیرامون راه‎اندازی رسانه مجازی کودکان و نوجوانان را در گوگل جست‎وجو و دنبال کنید و نتیجه را با وبسایت موجودمقایسه نمایید.

حالا اما با فرونشستن شور و هیجان اولیه، تعداد رسانه‎های اینترنتی غیر دولتی و فعال کودکان، کمتر از تعداد انگشتان یک دست است.

از این میان وبسایت حق کودکی که دیروز یک‎ساله شد، به عنوان رسانه تخصصی حقوق کودکان، اطلاع رسانی و فعالیت می‎کند. هر چند تمرکز دست‎اندرکاران حق کودکی بر روی ترجمه منابع و مطالب غیر فارسی است اما تنوع موضوع و مساله‎های حقوقی پیرامون کودکان از یک‎طرف و نوع نگاه تخصصی و علمی مترجمان حق کودکی از سوی دیگر، این امیدواری را پدید می‎آورد که این سایت پس از چند سال فعالیت، تبدیل به مرجع معتبر و دست اول حقوق کودکان در ایران بشود.

یکی از پروژه‎های جذاب و امیدوار کننده حق کودکی، تدوین واژه‎نامه تخصصی حقوق کودک است. آنچنان که در سایت آمده «واژگان بسیاری در حوزه‌ مطالعات کودکی و حقوق کودک وجود دارند که هنوز معادل دقیقی برای آنها در فارسی پیشنهاد نشده است. به همین دلیل سایت حق کودکی، با تهیه‌ واژه‌نامه‌ای قصد دارد علاوه بر گردآوری لغاتِ رایجِ ترجمه شده در این حوزه، به مرور، معادل‌های پیشنهادی خود در فارسی برای سایر کلمات را نیز به اشتراک بگذارد.»

ضمن تبریک به کوشندگان حق کودکی، دعوت می‎کنم نوشته گروه سردبیری وبسایت را به مناسب یک‎سالگی رسانه‌شان بخوانید.

***

یک‎سال پیش در چنین روزی، روز جهانی کودک، سایت حق کودکی متولد شد. ترسان و لرزان به دنیایش آوردیم چرا که اندیشه‌ چگونگی فردایش نگران‌مان می‌کرد. در آغاز، گام‌هایمان کوچک بود و آهسته، خیره بر راهی که تنهایی را به رخ می‌کشید. اما آرام‎آرام بر تعدادمان افزوده شد. حالا دیگر دستانمان به دست هم گرم است و دل‌هایمان امیدوار. گام برمی‌داریم به سوی فردایی که دلگرمی دیروزش امید لحظه‌هایمان است. و امروز و هنوز، سایت حق کودکی، با همت دوستانی که داوطلبانه فعالیت می‌کنند به حیات خود ادامه می‌دهد. تا کجا؟ نمی‎دانیم! اما امید را همیشه باید زنده نگه داشت و ما امیدواریم به سالی دیگر، به دوستانی که حق کودکی بر دستان پرتوان آنها استوار است و به رویاهایی که چراغِ راهمان شده‌اند.
دست تک‎تک یاران سایت حق کودکی را به گرمی می‎فشاریم، مهربانیشان را قدردان هستیم و با یاد همه‌ کودکانی که بسیار دورتر از کودکیشان زندگی می‌کنند، بیستم نوامبر، روز جهانی کودک را گرامی می‌داریم!
تولد سایت حق کودکی مبارک!

(Visited 106 times, 1 visits today)