الفبا//

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود در روز دوشنبه ۲۵ ژانویه، خبر داده است که حداقل ۴۱ میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر جهان چاق هستند یا اضافه وزن دارند و این عدد به سرعت در کشورهای در حال توسعه بالا می‌رود.

تعداد کودکان چاق یا کودکان دارای اضافه وزن زیر پنج سال از سال ۱۹۹۰ تا کنون ۱۰ میلیون بیشتر شده است و این تعداد در بین کشورهایی که درآمد کم یا متوسط دارند بیش از کشورهایی با درآمد سرانه بالا است.

در کشورهای در حال توسعه تعداد کودکان زیر پنج سال دارای اضافه وزن از ۷.۵ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به ۱۵.۵ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است که از نتایج جهانی شدن و شهرنشینی است.

کمیسیون پایان دادن به چاقی کودکان در سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید اضافه وزن و چاقی بر کیفیت زندگی کودکان اثر دارد و این کودکان با موانع متنوعی از جمله موانع فیزیکی، روانی و عواقب سلامتی ناشی از چاقی در دوران نوجوانی و بزرگسالی خود مواجه خواهند بود.

رییس این کمیسیون می‌گوید ما می‌دانیم که چاقی بر دستاوردهای تحصیلی این کودکان اثر دارد و احتمال اینکه در بزرگسالی نیز چاق بمانند را بالا می‌برد بنابراین این مساله اثرات عمیقی بر سلامت، وضعیت اقتصادی، خانواده و جامعه آنها در آینده خواهد داشت.

بازاریابی غذاها و نوشیدنی‌های نا‌سالم از مهمترین عواملی است که تعداد کودکان چاق را در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ به خصوص در کشورهای در حال توسعه افزایش داده است.

تقریبا نیمی از کودکان چاق زیر پنج سال در آسیا و ۲۵ درصد آنها در آفریقا زندگی می‌کنند.

کودکانی که به تغذیه کافی در دوران کودکی دسترسی ندارند در معرض ریسک بالا برای چاق شدن در زمانی که سطح تغذیه و فعالیتشان تغییر می‌کند هستند.

کودکانی که در معرض تغییرات فرهنگی سریع و دسترسی محدود به خدمات بهداشتی هستند بیش از سایرین در معرض ابتلا به چاقی هستند. این گزارش می‌گوید چاقی اپیدمیک این پتانسیل را دارد که بسیاری از مزایای بهداشتی حاصل شده در طی دهه اخیر را خنثی کند از دولت‌ها می‌خواهد تا این چالش جدی حوزه سلامت را در دستور کار خود بگذارند.

سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد تا تا با دولت‌ها برای پیاده‌سازی معیارهای مختلفی که عوامل محیطی چاقی را اندازه‌گیری و بررسی می‌کند، همکاری کند و به کودکان کمک کند که زندگی سالمی که شایسته‌اش هستند را از نو آغاز کنند.

از میان توصیه‌های این سازمان به دولت‌ها، ترویج تغذیه سالم، فعالیت بدنی و سلامت محیطی مدارس است.

***

منبع

(Visited 78 times, 1 visits today)