ترجمه: مریم نظری//

علی‌رغم اینکه صحبت از سکس با فرزندتان عجیب به نظر می‌رسد، از آن اجتناب نکنید. حتی اگر فکر می‌کنید نوجوان شما درباره سکس چیزهایی می‌داند، لازم است که صحبت در این‌باره را با او شروع کنید. رسانه‌ها سکس را به‌شکلی مخرب به تصویر می‌کشند و شما با صحبت کردن درباره آن می‌توانید این تصویر مخدوش را تصحیح کنید.
ابتدا باید بفهمید که پسر نوجوان شما چقدر در این‌باره می‌داند. ممکن است بیش از آنکه شما دلتان بخواهد، بداند، اما باید آماده باشید که بدون قضاوت و موضع‌گیری به حرف‌هایش گوش کنید. برای اینکه پسرتان با شما در این گفتگو راحت باشد، باید آرام باشید. بگذارید او شروع کند و بعد از او بپرسید که از سکس چه درکی دارد، سکس را در رسانه‌ها چگونه دیده و دیدگاهش در‌ این‌باره چیست. این جواب‌ها برایتان نقطه‌ای برای شروع بحث فراهم می‌کند.
پسران نوجوان معمولا سکس را به‌شکل نمادی از موقعیت و قدرت‌مندی می‌بینند؛ درواقع این برداشتی است که آنها از رسانه‌ها و هم‌سالانشان آموخته‌اند. شما والدین باید به او بیاموزید که این دید درستی نیست؛ یعنی او می‌تواند خوب و جذاب باشد و همچنان از سکس در نوجوانی اجتناب کند. به او یادآوری کنید که بسیاری از نوجوانان آمادگی سکس ندارند و این کاملا نرمال و عادی است. از آنجا که این روزها بسیاری از نوجوانان قبل از اینکه واقعا آماده باشند، سکس می‌کنند، به پسر نوجوانتان بیاموزید که آماده‌بودن به چه معنی است.
جنسیت‌گرایی و ابژه‌ کردن زنان متاسفانه بخشی از هنجارهای جامعه شده‌ است و نوجوانان ما نیز اینها را از جامعه می‌آموزند. به این فکر کنید که دوست دارید پسرتان با شریک رابطه‌اش چگونه برخورد کند. به او بیاموزید که به دختران احترام بگذارد. فشار آوردن به زن برای سکس رفتار محترمانه‌ای نیست و ابژه کردن بدن زنان برای لذت هم کار اخلاقی‌ای محسوب نمی‌شود. به او بیاموزید که اگر شریکش درباره هر نوعی از رابطه فیزیکی شک و تردید دارد، باید در هر بخشی از رابطه که باشند، عقب بنشیند. اینجا نقطه‌ای است که باید مطمین شوید پسرتان دقیقا تعریف تجاور را می‌فهمد و متوجه است. به او بیاموزید که «نه» همیشه یعنی «نه» و اگر دختر در جایگاهی باشدکه نتواند نه بگوید، او نباید از این موقعیت سواستفاده کند.
باید بپذیرید که ممکن است پسرتان خیلی زودتر از آنچه شما فکر می‌کنید و خودش آماده باشد، سکس را شروع کرده باشد. به همین دلیل باید مطمین شوید که او مجهز است. او باید آگاهی داشته باشد. باید بداند که همیشه باید از کاندوم استفاده کند؛ این را محکم به او بگویید. به او سایر شیوه‌های جلوگیری از بارداری و نرخ موفقیتشان را هم بگویید. درنهایت اطیمنان حاصل کنید از بیماری‌های مقاربتی اطلاع دارد، می‌داند که چگونه ممکن است مبتلا شود، علایمشان چیست و تست‌های ابتلا چگونه‌اند. به او این باور را بدهید که امن بودن در رابطه جنسی نشان از بلوغ و مسوولیت‌پذیری دارد. اگر آمادگی پذیرش این مسوولیت و بلوغ را ندارد، یعنی برای سکس آماده نیست.

سکس چیزی است که باید برای رابطه‌های عاشقانه و متعهد استفاده شود. بگویید که از او انتظار دارید به پارتنرش احترام بگذارد. بگویید که اگر سکس نداشته باشد، به این معنی نیست که بازنده یا بی‌عرضه است. او نباید تسلیم فشار‌ها برای آغاز سکس شود، اگر خودش را آماده نمی‌داند. همچنین هروقت وارد رابطه شد، باید بداند که چگونه مراقب خودش باشد و محتاطانه رفتار کند. فراموش نکنید که لازم است در این بحث صریح باشید و مستقیم سخن بگویید، چون این از مهم‌ترین گفت‌وگوهای شما با فرزندتان است.

***

منبع

(Visited 5,730 times, 1 visits today)