مترجم: مهدیس صادقی پویا//

وب‌سایت انگلیسی‌زبان مادری(Mothering) مطلبی منتشرکرده است که در آن به معرفی ۲۰ عنوان کتاب به زبان انگلیسی پرداخته‌شده که بر خلاف دیگر کتاب‌های حوزه کودکان، کلیشه‌های جنسیتی در آن‌ها جایی ندارند. هم‌چنین این کتاب‌ها به کودکان آموزش می‌دهند تا بتوانند هویت جنسی و جنسیتی خود را فارغ از آموزه‌های کلیشه‌ای کشف نمایند.‌

«پسرها نمیتونند صورتی بپوشند؟ همه دخترها دوست دارند پرنسس باشند؟»
دیری است کودکان، توسط تعاریف کلیشه‌زده جنسیتی بمباران می‌شوند؛ پسرها عاشق دزدان دریایی، ورزش و سرسخت بودنند و دخترها، پرنسس‌های دوست‌داشتنی‌ای هستند که عاشق رنگ صورتی و لباس‌ها و وسایل براقند. حتی کتاب‌های کودکان هم به این کلیشه‌ها دامن می‌زنند و آنها را در بازی‌کردن، لباس‌پوشیدن و تعریف خویش دچار محدودیت می‌کنند.

اما این ۲۰ کتاب، این کلیشه‌ها را کنار زده و تنوع نقش‌های جنسیتی را به کودکان آموزش می‌دهند تا آنها بتوانند در تعریف هویت خود آزاد باشند؛ خواه پسری که عاشق رنگ صورتی است یا دختر سرسختی که به ورزش علاقمند است:

۱. وقتی که زنبورها به خانه پرواز می‌کنند (آندریا چنگ)
این کتاب داستان پسری احساساتی و هنرمند است که برای کمک به پدرش برای نگهداری کندوهای زنبور به قدر کافی قوی نیست. خشکسالی رخ می‌دهد و جاناتان، هنر و ظرافت فکری‌اش را به کار می‌گیرد و مزرعه را نجات می‌دهد.

۲. سیندرلای فضایی (دبورا آندروود)
بازگویی شجاعانه‌ای از داستان سیندرلاست؛ پرنسسی که رؤیای عجیب تعمیر ناوهای نظامی را دارد.

۳. کونوچی کوچک، دختر نینجا (سانای ایشیدا)
کونوچی، دختری نینجا است که به دنبال کسب مهارات نینجا بودن است که البته کار آسانی هم نیست.

۴. ده هزار پیراهن (مارکوس اورت)
بیلی هر شب به ساخت لباس‌هایی زیبا و جادویی فکر می‌کند اما هیچ‌کس نمی‌خواهد حرف‌های او را بشنود. تا این‌که یک دوست جدید به رؤیای این دختر واقعیت می‌بخشد.

۵. همه آن‌چه که می‌خواهم این است که خودم باشم (فیلیس روتبلات)
این کتاب راهکارهایی را پیش پای کودکان می‌گذارد تا بتوانند هویت جنسیتی خود را تعریف کنند.

۶. پیراهن جدید جاکوب (سارا و یان هافمن)
جاکوب علاقه به پوشیدن پیراهن‌های بلند دارد. اما خواسته واقعی‌اش این است که بتواند در مدرسه هم، چنین پیراهنی بپوشد.

۷. آزادانه بازی کنید (مک‌نال میسون و مکس سوارز)
کتاب، داستان خانه بازی‌ای است که در آن هر کس می‌تواند هر چه دوست دارد بپوشد؛ دخترها شلوار پوشند و پسرها، پیراهن بلند و آن‌طور که دوست دارند، بازی کنند.

۸. رویز ریور، یک مهندس (آندریا بیتی)
رویز دختری مخترع است و آرزو دارد یک مهندس شود. اما از ترس شکست‌خوردن اختراعات و آرزویش را پنهان می‌کند. تا این‌که خاله‌اش به او می‌آموزد که شکست واقعی در تسلیم‌شدن است.

۹. پرنسس‌ها هم می‌توانند دزد دریایی باشند (کریستی زلرهوف)
چرا دخترها توی بازی‌ نمی‌توانند دزد دریایی باشند؟ هیچ دختری نمی‌خواهد دزد دریایی باشد؟ چرا! آنها می‌توانند دزدان دریایی در لباس‌های صورتی باشند. این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که دختران و پسران در بازی می‌توانند نقش‌های برابر داشته باشند.

۱۰. فرشته باتلاق (آن ایساکس)
آنجلیکا لانگریدر که به عنوان فرشته باتلاق شناخته می‌شود، می‌تواند با گردبادها بجنگد، آب یک دریاچه را بنوشد و با یک خرس کشتی بگیرد.

۱۱. رونالد هامفری چی می‌پوشه؟! (آیلین کرنان-جانسون)
رونالد پسری است که دوست دارد لباس‌های صورتی و براق بپوشد. او فکر می‌کند اگر دخترها می‌توانند صورتی بپوشند و بالرین باشند، چرا او نتواند؟

۱۲. بازیکنانِ موبافته(شانا کُری)
کتاب، داستانی است درباره دخترانی که بیسبال را حرفه‌ای بازی می‌کنند. به خصوص کیتی که می‌تواند به لیگ اصلی هم راه پیدا کند.

۱۳. سگ‌ها باله نمی‌رقصند (آنا کمپ)
بیف، سگ نری است که عاشق موزیک و نور ماه است و روی نوک پنجه‌های خود راه می‌رود. او دوست دارد یک بالرین باشد. اما سگ‌ها هم بالرین می‌شوند؟

۱۴. موریس میکل‌وایت و پیراهن نارنجی (کریستین بالداچین)
موریس پسربچه‌ای است که عاشق طراحی و نقاشی‌های زیباست. همین‌طور عاشق لباس و ‌لباس‌پوشیدن؛ کتاب، داستان چگونگی تشویق شدن او به متفاوت بودن است.

۱۵. من شبیه دخترهام! (شیلا هامانکا)
دخترها می‌توانند خودشان را دلفین در دریا، اسب روی تپه یا گرگ و ببر تصور کنند. پس من هم می‌توانم خودم باشم!

۱۶. خانم رییس جمهور (لین اسمیت)
کتاب، داستان دختربچه‌ای است که خودش را یک رییس جمهور تصور می‌کند. رؤیایی که می‌تواند به واقعیت بدل شود.

۱۷. گریس جذاب (مری هافمن)
گریس، عاشق داستان‌های رمانتیک است. به همین دلیل وقتی مدرسه تصمیم می‌گیرد تا نمایش «پیتر پن« را بازسازی و اجرا کند، گریس تصمیم می‌گیرد بر خلاف همه مخالفت‌ها و تمسخرها، نقش اصلی را بازی کند. مادربزرگ گریس به او کمک می‌کند تا آن‌چه باشد که دوست دارد.

۱۸. اسم من ایزابلا نیست! یک دختر کوچک چقدر می‌تواند رؤیاهای بزرگ داشته باشد؟ (جنیفر فاسبری)
ایزابلا دختری است که می‌خواهد در آینده یک زن متفاوت باشد و زند گی‌اش را با قدرت خودش بسازد.

۱۹. پسر پرنسس من (چریل کیلودیویس)
دایسون گاهی پیراهن بلند می‌پوشد و گاهی شلوار جین. این پسر دوست دارد تاج پرنسس‌ها را به سرش بگذارد حتی وقتی از درخت بالا می‌رود.

۲۰. خرید به همراه پدر (مت هاروی)
مادر اکثر مواقع سر کار است، دخترک و پدرش دوست دارند با هم به خرید بروند.

***
منبع

(Visited 370 times, 1 visits today)