سازمان ملل ابراز نگرانی کرد که خشونت ها چالش های زیادی در زمینه آموزش و بهداشت برای کودکان افغان ایجاد کرده است. دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و صندوق حمایت از کودکان این سازمان (یونیسف) در گزارش جدید، اعلام کرده‌اند که کودکان افغانستان برای دسترسی به آموزش و بهداشت با چالش مواجه هستند.

در این گزارش که سه سال وضعیت کودکان در آن بررسی شده، آمده که درگیری‌ها میان جناح‌های مختلف در افغانستان باعث شده که کودکان این کشور برای دسترسی به مراکز آموزشی و بهداشت با محدودیت‌های زیادی مواجه شوند.

براساس این گزارش در سال ۲۰۱۵ در نتیجه خشونت‌ها بیش از ۳۶۹ مدرسه تعطیل و بیش از ۱۳۹ هزار دانش آموزش و ۶۰۰ معلم متضرر شده‌اند.

«نیکلاس هیسم» نماینده ویژه سازمان ملل، یافته‌های این گزارش را نگران کننده خواند و گفت: برای پزشکان، معلمان و پرستاران این غیرقابل قبول است که هدف خشونت یا تهدید قرار گیرند، از مدارس و مراکز بهداشت استفاده نادرست شود یا اینکه هدف حمله قرار گیرند.

او از تمام جناح‌ها خواست که از نظام آموزشی و بهداشت در این کشور حفاظت کنند. در این گزارش آمده که در سال ۲۰۱۵ شمار مراکز درمانی که در افغانستان صدمه دیده بالغ بر ۱۲۵ مورد است، در حالی‌که این تعداد در سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۹ مورد بوده‌ است.

براساس این گزارش، ۲۰ کارمند بهداشت در سال ۲۰۱۵ کشته، ۴۳ نفر زخمی و ۶۶ نفر دیگر ربوده شده‌اند. سازمان ملل افزوده است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳۲ مورد خشونت علیه نهادهای آموزشی یا کسانی‌که در زمینه آموزش کار می‌کنند، انجام شده است.

در این خشونت ها ۱۱ کارمند آموزشی کشته، ۱۵ نفر زخمی و ۴۹ نفر دیگر ربوده شده‌اند که با توجه به سال ۲۰۱۴ یک سیر صعودی داشته است.

براساس این گزارش در مقایسه با مجموع ۲۵۷ مورد خشونت که در زمینه آموزش و بهداشت در سال ۲۰۱۵ رخ داده است، نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۸۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده که این خشونت‌ها شامل تهدید به مرگ، حمله به کارمندان بهداشت و آموزش، بستن اجباری مدارس، ارسال نامه‌های مبنی ممنوع کردن رفتن به مدرسه، به خصوص برای دختران، فشار و سایر رفتارهای نادرست می‌شود.

این دو نهاد اعلام کردندکه انفجار مواد انفجاری در نزدیک مدارس و مراکز بهداشت نیز به کارمندان بهداشت و آموزش صدمه رسانده است.

***

منبع: بی بی سی

(Visited 86 times, 1 visits today)