ترجمه: تکتم بهرامی//

صنعت فناوری ادعاهای بسیاری طرح کرده که ممکن است شما را متقاعد کند در غنای آموزشی کامپیوترها، کتاب‌ها و نشریات الکترونیک و تلفن‌های هوشمند هیچ محدودیتی وجود ندارد. درواقع این ابزارها مانند سایر اسباب‌بازی‌ها و ابزارهایِ در دسترس کودک شماست. زمان صرف‌شده برای وسایل دیجیتال زمانی بیشترین فایده را خواهد داشت که به تداوم بازی‌های طبیعی منجر شود.

حتما شما هم می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که کامپیوترمانعی بر سر راه نیازهای رشدی کودک نباشد. کودکان به زمانی برای بازی کردن خلاقانه و به‌اشتراک گذاشتن اکتشافاتشان و همچنین به همراهی والدین یا پرستاران در بازی‌ها نیاز دارند. همچنین آنها نیازمند فرصت‌هایی هستند که بتوانند تصمیم بگیرند، نوبتی بازی کنند و در فعالیتی مهارت کسب کنند.

چنانچه تمایل دارید فرزندتان زمانی را به استفاده از وسایل کامپیوتری اختصاص دهد، اما نمی‌خواهید که ساعاتی طولانی بدون وقفه به صفحه نمایشگر خیره شود، نکات ذیل را مد نظر داشته باشید.

۶ راه برای بهینه‌سازی زمان استفاده از وسایل کامپیوتری

۱- هنگامی که فرزندتان از وسایل کامپیوتری استفاده می‌کند، سوالات زیادی از وی بپرسید.

گرچه هنگامی که کودکتان کاملا سرگرم یک فعالیت است بهترین زمان برای پرداختن به امور شخصی خودتان است، زمان بگذارید و از وی درباره بازی‌ها و فعالیت‌هایی بپرسید که انجام می‌دهد. با پرسیدن سوال‌هایی همچون «چطور این بازی رو انجام می‌دی؟ چه اتفاقی می‌افته وقتی به اون نقطه می‌ری؟ کدوم شخصیت در حال حرف زدنه؟» کودک را به چالشی دعوت کنید تا درباره آنچه روی صفحه نمایشگر اتفاق می‌افتد فکر کند.

۲- اجازه ندهید استفاده از وسایل کامپیوتری جانشین فعالیت‌های فیزیکی شود.

کامپیوتر و تلفن همراه خودتان را خاموش کنید و به همراه کودکتان بیرون بروید، بازی کنید، کاردستی درست کنید، کتاب ببینید، آواز بخوانید، برقصید، قلعه بسازید، داستان خلق کنید یا به کاوش بپردازید.

۳- سایت‌ها و نرم‌افزارهایی به کودکتان معرفی کنید که خلاقیت وی را تقویت می‌کنند.

کشیدن نقاشی، خلق داستان و سرودن شعر راه‌هایی برای نشان دادن مسایلی هستند که فرزند شما در طول صحبت‌های روزمره خود توانایی بروز آنها را ندارد. امکان دارد کودک شما بخواهد فعالیت‌هایش به‌شکل راز باقی بماند یا واکنش سایرین برای وی خوشایند باشد.

۴- از فرزندتان بخواهید آن‌دسته از بازی‌های ویدیویی را انتخاب کند که امکان بازی چندنفره دارند.

به‌دنبال بازی‌ها یا اپلیکیشن‌هایی باشید که تنظیمات کاوشی (explore settings) دارند و به فرزند شما اجازه می‌دهند با دیگران بازی کند، به‌جای این که با دیگران رقابت کند. فرزندتان را به بازی با خواهر و برادر یا دوستانش ترغیب کنید. تلاش کنید وقتی فرزندتان تنهاست، بازی‌های ویدیویی انتخاب وی نباشند. هر بازی ویدیویی را اول خودتان بازی کنید و یاد بگیرید.

۵- فرصت‌هایی برای تصمیم‌گیری و تجربه فعالیت‌های جدید برای کودکتان ایجاد کنید.

حتی موقعیت‌های ساده‌ای همچون انتخاب یک شخصیت، پیدا کردن پس‌زمینه برای یک تصویر و انتخاب یک بازی فرصت‌های خوبی برای ترغیب فرزندتان به جستجوگری است. اگر فرزند شما از انجام دادن فعالیتی کسل شده است، پیشنهاد جدیدی بدهید. مثلا می‌توانید مرحله بالاتری از بازی یا بازی جدیدی پیشنهاد کنید. اگر شما انتخاب‌های متفاوتی پیش روی فرزندتان نگذارید، ممکن است وی متوجه این موقعیت‌ها نشود.

۶- اجازه ندهید یک کودک یا یک گروه بر بازی‌ها مسلط شود.

فعالیت‌ها نباید با عناوینی همچون بازی‌های دخترانه یا پسرانه، که در جمع‌های دوستانه کودکان طرح می‌شود، محدود شود. همچنین در مورد اهمیت استفاده به‌نوبت از موس و کامپیوتر با فرزندتان صحبت کنید.

منبع

(Visited 144 times, 1 visits today)