ترجمه: الفبا//

یکی از گله‌های والدین این است که نمی‌توانند به بچه‌ها میان‌وعده سالم بدهند و آنها بیشتر به چیپس و شیرینی تمایل دارند. مثلا بچه‌هایی که ساعات بعد مدرسه را در کنار مادربزرگ می‌گذرانند و مادربزرگ به آنها دایم شیرینی می‌دهد، در خانه به حرف والدین برای خوردن تنقلات سالم به‌سختی گوش می‌دهند. این نوشته سعی می‌کند بگوید چگونه بچه‌ها را به خوردن تنقلات و میان‌وعده‌های سالم ترغیب کنیم.

یک حقیقت اساسی در رابطه کودک-والد وجود دارد: وقتی ما ناامید شویم، کودکانمان اغلب ترغیب می‌شوند کاری کنند مخالف چیزی که از آنها خواسته‌ایم. پس هرچه بیشتر به آنها فشار بیاوریم و التماس کنیم که غذای سالم بخورند، احتمال اینکه این کار را بکنند کمتر است.

کمتر خود را نیازمند و مضطرب نشان دهید. آنها را دوستانه به غذا خوردن دعوت کنید: «بچه‌ها کمی نون و هومس (نوعی پیش‎غذای مناطق مدیترانه‎ای (خصوصا لبنان) از ترکیب نخود و ارده) آوردم بخورید» و بعد سر خود را به کاری دیگر گرم کنید. اگر واقعا گرسنه باشند، خواهند خورد. سعی نکنید غذایی را که آورده‌اید به آنها «بفروشید» و دایم از مزایایش تعریف کنید. اگر بچه‌ها نیاز شما را حس کنند، به خوردن آن غذا تمایل کمتری خواهند داشت.

به آنها آموزش دهید. شرکت‌هایی که غذا و میان‌وعده نیمه‌آماده می‌فروشند تیمی از دانشمندان دارند که به آنها کمک می‌کنند طعم غذا را بیشینه کنند و برای خوردن غذایشان ضرورت و عادت و حتی اعتیاد ایجاد کنند. آنها به همین شیوه پول درمی‌آورند. خوب است که برنامه‌های آموزشی مانند ویدیوی «متخصصان طعم: تغییر طعم‌ها و ایجاد ولع»* را با بچه‌هایتان ببینید تا آنها با این ایده‌ها آشنا شوند.

تنوع ایجاد کنید. درحالی‌که بعضی بچه‌ها دوست دارند هر روز غذای یکسانی بخورند، بیشتر بچه‌ها از تنوع لذت می‌برند؛ مثلا یک روز اسموتی ( نوعی نوشیدنی مغذی که می‎توان به‎عنوان میان‎وعده هم از آن استفاده کرد. اسموتی اصولا از مخلوط انواع میوه و سبزیجات تهیه می‎شود) داشته باشند، یک روز ساندویچ. حتی غذاهایی مانند نیمرو یا اوت‌میل (جو دوسر)، که برای صبحانه می‌خوریم، می‌توانند میان‌وعده جذابی باشند. پس دراین زمینه خلاقیت و انعطاف داشته باشید.

کودکان را سرآشپز کنید. کودکان از آشپزی و خلاقیت لذت می‌برند، پس آنها را در پخت‌ و تهیه غذا شریک کنید. 

ارایه خوب و زیبا. سعی کنید غذا را به‌شکلی جذاب برای کودکان ارایه کنید. در این راه می‌توانید از قهرمانان انیمیشنی آنها نیز کمک بگیرید. آنها را تشویق کنید که زمان میان‌وعده را به زمانی برای بروز خلاقیت تبدیل کنند و در این کار با شما شریک شوند. دور هم باشید. با بچه‌ها بنشینید و با هم وقت بگذرانید. کودکانی که میان‌وعده شما را پس می‌زنند اگر بدانند قرار است زمانی پر از خنده و شوخی با همه خانواده بگذرانند، به آن راغب می‌شوند.

دیگرانی را که در نگهداری از کودکان کمک‌حال شما هستند تشویق کنید تا در این مسیر با شما همراه باشند. مثلا مادربزرگ می‌تواند در این مسیر شریک شما شود، اما به‌هرحال او فردی دیگر با عقایدی دیگر است. فعلا همین ایده‌ها برای همراه کردن کودکان با شما کافی است. یادتان نرود که ریلکس باشید، حس نیاز و اضطرار نشان ندهید، شوخی و خنده و جذابیت بیشتری همراه این روند کنید و خلاق باشید.

***

* ویدیو معرفی شده را در این‌جا می‌توانید ببینید: لینک ویدیو

منبع

(Visited 147 times, 1 visits today)