معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از محرومیت کودکان مبتلا به اوتیسم از حمایت بیمه‌ها گفت: هم اکنون ۲۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در ۶۰ مرکز سازمان بهزیستی کشور تحت آموزش مربیان متخصص در این زمینه هستند.

به گفته حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، هم اکنون ۲۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در ۶۰ مرکز سازمان بهزیستی کشور تحت آموزش مربیان متخصص در این زمینه هستند اما متاسفانه سازمان بهزیستی کشور به همه کودکان مبتلا به اوتیسم دسترسی ندارد.
او با انتقاد از پوشش ندادن بیماران مبتلا به اوتیسم از سوی سازمان‌های بیمه‌گر گفت: علی‌رغم اینکه یک درصد جامعه دچار اختلال اوتیسم هستند اما این بیماران از حمایت هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند و بیمه‌ها فقط فیزیوتراپی بیماران مبتلا به اوتیسم را تحت پوشش قرار می‌دهند در صورتی که هزینه‌های حضور در دوره‌های گفتاردرمانی و کاردرمانی برای مبتلایان بسیار بالا است و برخی از خانواده‌ها توانایی پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارند.

به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، اوتیسم یک اختلال در رشد عصبی در سیستم اعصاب مرکزی و مغز است که باعث ایجاد اختلال در نحوه تعاملات شخص و ارتباط او با جامعه و منجر به یک نوع در خودماندگی و ایجاد حرکات تکراری می‌شود و با ایجاد آسیب‌ در توانایی یادگیری و هیجانات افراد اثرات منفی باقی می‌گذارد.

او با اشاره به آزمون ۱۰ گزینه‌ای سازمان بهزیستی برای شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم گفت: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان بهزیستی نسبت به تکمیل پرسشنامه تشخیص ابتلا به اوتیسم اقدام کنند. برهمین اساس در صورتی که ابتلا کودک به اوتیسم تایید شود از سوی یک گروه از پزشکان، روانپزشکان، مددکاران مورد درمان قرار می‌گیرند و شنوایی سنجی و گفتار درمانی از سوی این گروه برای کودک مبتلا اجرا می‌شود. در صورت تایید بیماری اوتیسم، کودکان می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی در برنامه‌های مداخلات مرکز محور شرکت کنند که در این مداخلات کانال‌های ارتباطی کودک شناسایی، تعامل همه جانبه و آماده سازی محیط صورت می‌گیرد تا به این ترتیب به مرور زمان از رفتارهای نامناسب در کودکان کاسته شده و رفتارهای مطلوب و مناسب جایگزین شود.

(Visited 80 times, 1 visits today)