unicef-alephba

مترجم: الهام سلمانی فروغی//

براساس آمار جدیدی که یونیسف روز جمعه، ۱۹ آذر، منتشر کرده است، حدود یک‌چهارم کودکان جهان در مناطق جنگی یا مصیبت‌زده زندگی می‌کنند.

پژوهش یونیسف به این نتیجه منجر شد که ۵۳۵ میلیون کودک در کشورهایی زندگی می‌کنند که درگیر جنگ‌اند یا دچار فجایع طبیعی مانند خشکسالی یا سیل هستند.

کودکانی که در جنوب صحرای افریقا زندگی می‌کنند بیش از همه احتمال دارد که تحت تاثیر جنگ یا فجایع قرار بگیرند. پس از آنها نیز به‌ترتیب کودکان خاورمیانه و شمال افریقا دچار این وضعیت‌اند.

این آمار به‌مناسبت هفتادمین سالگرد فعالیت یونیسف در حمایت از کودکان در برخی از خطرناک‌ترین کشورهای دنیا منتشر شده است.

مدیر اجرایی یونیسف، آنتونی لِیک، می‌گوید که تعداد کودکانی که تحت تاثیر جنگ یا فجایع دیگر قرار دارند نشان می‌دهد که لازم است این سازمان تمرکزش بر رفاه این کودکان را ادامه دهد.

او می‌گوید: «یونیسف تاسیس شد تا به کودکانی که جنگ و محرومیت زندگی و آینده‌شان را تهدید می‌کند کمک کند و امید ببخشد و این عدد بزرگ – که زندگی تک‌تک نیم میلیارد کودک را نشان می‌دهد – به‌وضوح به ما یادآوری می‌کند که ماموریتمان روزبه‌روز ضروری‌تر می‌شود.»

این پژوهش به بررسی اثر جنگ، فجایع طبیعی و تغییرات آب‌وهوایی بر کودکان می‌پردازد و چنین نتیجه می‌گیرد که ۵۰ میلیون کودک آواره شده‌اند، درحالی‌که بیش از نیمی از آنها را نیز درگیری و جنگ از خانه‌شان دور کرده است.

حدود نیم میلیون کودک در مناطق محاصره‌شده سوریه زندگی می‌کنند، درحالی‌که تقریبا از تمام کمک‌های بشردوستانه و خدمات عمومی محروم‌اند. یک میلیون کودک در شمال نیجریه از خانه خود دور شده‌اند و جنگ داخلی یمن، که هنوز ادامه دارد، زندگی ۱۰ میلیون کودک را تحت تاثیر قرار داده است. براساس یافته‌های تحقیق، درصد بالایی از کودکان سن دبستان در کشورهایی از جمله افغانستان و سودان جنوبی قادر نیستند سر کلاس درس بروند؛ یعنی در مناطقی جنگی که یک‌سوم مدارسشان تعطیل شده است.

دو ماه پس از طوفان متیو در هائیتی، که حدود ۹۰۰ نفر را به کشتن داد، هنوز بیش از ۹۰۰۰۰ کودک به حمایت‌های عمومی نیاز دارند.

این تحلیل همچنین نشان داد که در راه سلامت، آموزش و رفاه کودکان طی ۳۵ سال گذشته قدم‌های بلندی برداشته شده است.

تعداد کودکانی که پیش از تولد ۵ سالگی‌شان می‌میرند از سال ۱۹۹۰ تاکنون به نصف رسیده است، صدها میلیون کودک اکنون دیگر در فقر زندگی نمی‌کنند و نرخ کودکان سن مدرسه که نمی‌توانند مدرسه بروند طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ به‌میزان بیش از ۴۰درصد کاهش پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۵ یونیسف به ۳۱۰ مورد شرایط اضطراری انسانی در ۱۰۲ کشور رسیدگی کرده که بالاترین رقم در تاریخ این سازمان بوده است؛ سازمانی که پس از جنگ جهانی دوم برای حمایت از کودکان تشکیل شد.

کارکنان یونیسف ۳/۱۱ میلیون کودک را در کشورهای بحران‌زده در مقابل بیماری سرخک واکسینه کرده‌اند و برای ۴ میلیون کودک در شرایط اضطراری امکان تحصیل فراهم کرده‌اند.

آقای لیک می‌گوید: «کودکان چه در کشورهای در حال جنگ زندگی کنند و چه کشورهای در حال صلح، رشد و پیشرفت آنها نه‌تنها برای آینده خودشان، بلکه همچنین برای آینده جامعه‌شان بسیار مهم است.»

 

منبع

(Visited 127 times, 1 visits today)