تصویری از کتاب سفر

مترجم: سالومه صفیعی//

برترین کتاب‌های کودک سال ۲۰۱۶ معرفی شدند. شما برای انتخاب کتاب مناسب می‌توانید از این فهرست استفاده کنید.

 

We Found A Hat, by Jon Klassen

نویسنده کتاب میخواهم کلاهم را پس بگیرم، نویسنده‌ای که برنده جایزه هم شده، به‌سادگی داستان‌های بزرگی نقل می‌کند. در کتاب ما یک کلاه پیدا کردیم او در بهترین حالت ممکن قرار دارد، زیرا با حداقل کلمات و تصاویر ساده و البته با ذکاوت، سختی و دشواری قسمت کردن و سهیم شدن را نشان می‌دهد. دو لاک‌پشت یک کلاه پیدا می‌کنند؛ هر دو آن را بسیار می‌خواهند و مودبانه بر سر ویژگی‌های خوب کلاه بحث می‌کنند. هنگام بر سر گذاشتن کلاه از یکدیگر تعریف می‌کنند، اما از آنجا که تنها یک کلاه وجود دارد و آنها دو نفرند، تصمیم می‌گیرند که آن را همان‌جا بگذارند و آماده خوابیدن بشوند. اما آیا می‌توانند این کار را انجام دهند؟ همچنان که بیابان‌های قرمزقهوه‌ای در پس‌زمینه‌ دیده می‌شود، دو لاک‌پشت به سناریوهای احتمالی درباره کلاه فکر می‌کنند، حتی به این که چه مسافتی لازم است بروند تا به‌تنهایی صاحب کلاه شوند.

The Journey, by Francesca Sanna

به‌واسطه تصاویر زیبا و قوی، سفر به گشت‌وگذار در دنیای همه آدم‌هایی می‌پردازد که مجبور شده‌اند مکان زندگی و مردمی را که دوستشان داشتند ترک کنند. با استفاده از داستان‌های معاصر مهاجرت، تجسم و بازسازی آنها از دید یک کودک در متنی ساده و غیراحساساتی، نویسنده یک جنگ قریب‌الوقوع، مسافرتی خطرناک و امکان امنیت را به تصویر می‌کشد؛ در داستانی که با احساس عمیق امید و شجاعت پیش می‌رود.

 
 

The Wolves of Currumpaw, by William Grill

این کتاب مصور عالی به یک داستان غیرتخیلی بعد جدیدی می‌بخشد. ویلیام گریل برای نقل این داستان واقعی از یک طبیعت‌گرای آمریکایی به‌نام Ernest Thompson Seton از سبک‌های متفاوتی استفاده کرده است. ارنست شکارچی گرگ بود که هنگام رویارویی با لوبو (Lobo)، رئیس گله گرگ‌ها، نظرش در مورد حمایت از حیات‌وحش برای همیشه تغییر کرد. ویلیام گریل دنیای گرگ‌ها، وسعت قلمرویی که در آن پرسه می‌زنند و آسمان پهناور پرستاره‌ای را که در زیرش گردش و حرکت می‌کنند به‌زیبایی به تصویر کشیده است. با سبکی مشابه، او با زیرکی شهر نیویورک را در اواخر قرن ۱۹ دوباره خلق کرده است. داستان بسیار تاثیرگذار است و گریل آن را با ارتباط دادن قصه شکارچی گرگ‌ها به تاریخ حفظ و نگهداری حیات‌وحش و اهمیت آن در زندگی امروزه به پایان می‌رساند.
 
 

Coming to England, by Floella Benjamin, illustrated by Michael Frith

این کتاب اولین بار بیست سال قبل منتشر شد و حالا نیز به‌اندازه قبل طنین‌انداز شده است. داستان فلوالا بنجامین روایتگر سفرش از ترینیداد به انگلستان و شرح امیدها، ترس‌ها و دردهایی است که او در این راه تجربه کرده. در ابتدا خواهر و برادرانش او را در ترینیداد نزد اقوام گذاشته شده بودند، سپس به‌تنهایی سفر کردند تا در انگلستان به والدینشان ملحق شوند. داستان به مفاهیمی چون سرزمین مادری و افتخار به تعلق به آن، ناتوانی در رویارویی با واقعیت و پذیرفته شدن پرداخته است. شخصیت مثبت و خوش‌بین فلوالا الهام‌بخش و امیدبخش داستان است، البته بدون کاستن از سختی‌های پذیرفته شدن در کشوری دیگر.
 
 

Oxford Roald Dahl Dictionary, by Susan Rennie

کتاب لغت بسیار خوبی است. واژه‌های جدید در کنار کلمات آشناتر قرار گرفته‌اند. تصاویر کتاب نیز بسیار ماهرانه کشیده شده‌اند تا در حد امکان استفاده از آن را دلپذیر کند.
 

Sweet Pizza, by GR Gemin

خانواده ایتالیایی جو چند نسل است که رستورانی واقع در Bryn Mawr را اداره می‌کنند، اما حالا مادرش، که دیگر از کوشش برای سرپا نگهداشتنش خسته شده، قصد دارد آن را بفروشد. جو عاشق آن رستوران است و باور دارد که ماهیت و سبک ایتالیایی آنجا در دورهم نگهداشتن مردم محله و شهر نقشی ایفا می‌کند. با استفاده از خاطرات جوانی پدربزرگ بیمارش مربوط به زمانی که اولین بار پا به ولز گذاشته بود، و البته با کمک یکی از بستگان ایتالیایی‌اش که به‌موقع آنجا رسیده بود، جو توانست رستوران را به یک مرکز غذایی خانوادگی دارای اپرا با فضای جذاب و مطبوع تبدیل کند که غنی از فرهنگ ایتالیایی و ولزی است.
 
 

Beetle Boy, by MG Leonard

یک ماجراجویی بسیار سرگرم‌کننده درباره پسری سیزده‌ساله که آنچه به او در مورد مفقود شدن پدرش از اتاقی قفل‌شده در موزه تاریخ طبیعی گفته شده باور نمی‌کند. او مصمم است که حقیقت را کشف کند؛ پس کارآگاه زبده‌ای می‌شود، البته با کمک همراهی عجیب‌وغریب: «بکستر»، سوسک کرگدنی. خلاصه پسرک به کمک دو دوست انسانش و قدرت سوسک به اسرار وحشتناک لوکرتیای پلید پی می‌برد.
 
 

The Smell of Other People’s Houses, by Bonnie_Sue Hitchcock

طی ماجراهایی جسورانه، واقع‌گرایانه و تاثیرگذار، بوی خانه مردم داستان‌های متفاوتی از زندگی خانوادگی و پیچیدگی‌های دوران نوجوانی نقل می‌کند. محیط آلاسکا در ۱۹۷۰ نقشی قدرتمند در این روایت بازی می‌کند. تجربه‌ها و آرزوهای روث، دورا، آلیس و هنک را انزوای جغرافیایی کشوری شکل داده است: بدی آب‌وهوا و حس قوی تعلق به اجتماع به همراه سنت‌های ریشه‌دار عمیق و انتظارات. هر سرنخ و ایده رمان، که متناوبا روایت شده، متقاعدکننده، جالب و گیراست. زندگی دشوار است، انتخاب‌ها محدودند و اشتباهات بزرگ رخ می‌دهند، اما برای هرکدام از این چهار نفر لحظاتی سرشار از مهربانی و لطف وجود دارد که به آنها اعتمادبه‌نفس لازم برای رویارویی با آینده را می‌دهد. این رمان عالی مناسب نوجوانان بالای سیزده‌سال است.
 
 

Crongton Knights, by Alex Wheatle

برنده جایزه کتاب تخیلی کودک گاردین ۲۰۱۶، شوالیه‌های کرونگتون، با زمینه غم‌انگیز و سابقه مشقت و تبهکاری باید داستانی خسته‌کننده از زندگی روزمره می‌شد، اما خوش‌بینی الکس ویتل آن را امیدوارکننده، گرم و از همه مهم‌تر خنده‌دار کرده است. داستان از غرایز خوب گروهی نوجوان، خصوصا پیرامون دوستی و خانواده، تجلیل می‌کند. زندگی در کرونگتون جنوبی دشوار است. مک‌کی و دوستانش با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما آنها در مورد اهمیت با هم بودن اتفاق نظر دارند. پسرها ریسک بزرگی می‌کنند و برای حفظ آبروی دختری ماموریتی خطرناک انجام می‌دهند و به اعماق قلمرو گروه دیگری وارد می‌شوند. سرانجام زمانی که به‌سلامت برمی‌گردند عاقل‌تر شده‌اند؛ درست مانند خوانندگان ویتل، زیرا او با مهارت و ملایمت به فلسفه انتخاب‌های سخت در زندگی می‌پردازد. این کتاب جالب برای نوجوانان بالای سیزده سال مناسب است.
 
(Visited 310 times, 1 visits today)